PDA

Vis full versjon : Viking FK frykter for sikkerheten

jkjk
10-10-2007, 00:17
Viking frykter altså for sikkerheten mot VIF og har derfor bestemt at alt billettsalg til denne kampen skal gjøres over disk, er det noen her som har en anelse om hva de frykter??

http://www.rogalandsavis.no/sport/viking/article3047871.ece

Tribunekultur
10-10-2007, 00:24
Gisle overreagerer så til de grader, er jo sjelden noe trøbbel på stadion UNDER kampen. Så ser ikke hvorfor han går ut og forteller dette i avisa, tåpelig spør du meg.

Brandur
10-10-2007, 02:30
Kanskje det er en grunn til at det ikke skjer noe under kampene. For Viking tenker sikkerhet. Mot Lillestrøm skjedde det jo noe, og hva hvis noe hadde skjedd? Hvem hadde fått skylden? Jo Viking.

Tribunekultur ta vekk signaturen din, vi vil ikke ha noe med Ultras eller slike forbindelser å gjøre.

Homer
10-10-2007, 03:00
Brandur? jeg tror ikke du har peiling på dette. Har det noensinne skjedd at andre lag har latt være å selge billetter til Vålerenga-supportere? Hvorfor akkurat viking? Jo, vi har et svin her i klubben som heter Gisle Oseberg. Mannen som er hatet og kritisert av alle supportere. Det som "skjedde" mot LSK, hadde aldri skjedd på en annen arena i Norge. Der er det Viking og Gisles armè som lager opptøyene. Gisle nekter også kledde supportere adgang til stadion. Dette er helt sykt, og han har ikke rett til å utestenge folk på bakgrunn av klesstil. Snakket med en jurist som sa at dette var helt feil, og at det var i strid med likestillingsloven, og var diskriminerende. For det er faktisk akkurat det som er tilfelle.

jkjk, det er ingen tvil om at det er casuals-miljøet blandt supporterne Gisse frykter. målet hans er vel å knuse kulturen, hvordan skal han få til det ved å utestenge folk fra stadion. I en annen ytring fra samme mann, kom det fram at han ikke mente casuals brydde seg om fotballen. hvordan kan han da påstå at det vil hjelpe å fjerne dem fra stadion?

Dette er helt merkelig. Jeg hadde ikke tvilt ett sekund hvis Gisle hadde kommet gjennom pipa 24.desember. Det er ett sånt kjøtthue jeg alltid har forestilt meg nissen som.

Divine
10-10-2007, 11:57
Brandur? jeg tror ikke du har peiling på dette. Har det noensinne skjedd at andre lag har latt være å selge billetter til Vålerenga-supportere? Hvorfor akkurat viking? Jo, vi har et svin her i klubben som heter Gisle Oseberg. Mannen som er hatet og kritisert av alle supportere. Det som "skjedde" mot LSK, hadde aldri skjedd på en annen arena i Norge. Der er det Viking og Gisles armè som lager opptøyene. Gisle nekter også kledde supportere adgang til stadion. Dette er helt sykt, og han har ikke rett til å utestenge folk på bakgrunn av klesstil. Snakket med en jurist som sa at dette var helt feil, og at det var i strid med likestillingsloven, og var diskriminerende. For det er faktisk akkurat det som er tilfelle.

jkjk, det er ingen tvil om at det er casuals-miljøet blandt supporterne Gisse frykter. målet hans er vel å knuse kulturen, hvordan skal han få til det ved å utestenge folk fra stadion. I en annen ytring fra samme mann, kom det fram at han ikke mente casuals brydde seg om fotballen. hvordan kan han da påstå at det vil hjelpe å fjerne dem fra stadion?

Dette er helt merkelig. Jeg hadde ikke tvilt ett sekund hvis Gisle hadde kommet gjennom pipa 24.desember. Det er ett sånt kjøtthue jeg alltid har forestilt meg nissen som.
Kom med faktaene dine riktig iallefall når du går så kraftig til verks med personhets.

Hvor står det at Vålerenga-supportere ikke får komme på kampen? For Klanen får sin del av plassene. Jeg synes det er et bra tiltak for å skille Vålerenga-supportere og Viking-supportere.

Nå er jeg ikke 100% sikker, men kledde supportere av et bortelag tror jeg blir sendt til bortesupporterenes plasser? Rett meg hvis jeg tar feil.

Du virker febrilsk på å hate Gisle. Hvor i all verden kan alt hatet ditt komme ifra?

nomodade
10-10-2007, 12:14

Du sliter med faktaen din her Homer. For det første så har det aldri vært snakk om å nekte vålerenga supportere å komme på kampen. De får sine vanlige billetter på borteområdet som alle andre klubber. Videre så blir personer med supporterutstyr fra bortelaget henvist til borteseksjonen. Trosser de denne henvisningen er det en stor fare for at de ikke får se kampen.

Dette er ikke noe nytt i fotballen. Det er bare nytt på Viking stadion fordi utviklingen i norge går mot mer og mer bråk på tribunene. Dette har vært praktisert i en årekke i England for eksempel. Vi hadde nettopp et eksempel av "dumme" nordmenn som prøvde seg for første gang på kamp i London, mellom chelsea og Rosenborg. Hehe så jo hvordan det gikk:)

Nei så lenge det er rift om plassene så synes jeg det er helt greit at Rogalendinger har første prioritet på billettene, og at disse helst skal kle seg i Viking sine farger eller nøytralt. Så får bortefansen holde seg til borteseksjonen.

There´s only one KEANO
10-10-2007, 12:42
Tribunekultur ta vekk signaturen din, vi vil ikke ha noe med Ultras eller slike forbindelser å gjøre.
Nå e vel kje akkurat ultras någe negativt å bli kobla te. Du tenke vel merr på casuals brandur. Hørt om UFC, Ultras Nidaros, Inferno 91 å Ultras Oslo? Kan lesa merr om det her viss du vil. http://no.wikipedia.org/wiki/Ultraserr

Ultras er med på å skape ett bedre tribuneliv, noe det virker som om gisle er sterkt imot

Mattie J
10-10-2007, 12:49
Jeg er av de som syn Sikkerheten på stadion ikke estreng nok...d e en alt for slapp kontroll av publikum...d e altfor lett for bortesupportere å kjøpe billetter andre steder på stadion - sjøl om viking går ut før kampen å sier at bortesupportere som kjøper billetter på hjemmetribunen vil bli bortvist, så skjer ikke det jfr. brann-kampene.

Homer, om ikke Viking tar sikkerheten serøst nå, vil det fort bli her som i begen, oslo og kristiansand - at casulasmiljøet får utvikle se i ro - og da kommer i til et 'point of no return'

Det G.O. gjør nå e kanskje kontroversielt, men om han ikke gjør nåkka nå, kommer du homer, til å kritisere han enda mer om 5-10 år når folk da ville vært redd for å gå p fotballkamp.

MJ

jkjk
10-10-2007, 13:54
Dersom det er casuals som er det store problemet forstår jeg ikke hvordan det skal hjelpe å kun selge billetter over disk. Kommer seg inn gjør de uansett, om det er av klanen sin kvote eller billetter folk kjøper andre steder. Uansett trodde jeg at disse personene kun sloss mot hverandre utenfor kampområdet?

Og Brandur, blander du ultras med casuals?

There´s only one KEANO
10-10-2007, 14:06
Har og hørt at di sloss utfor stadion området. Tidligåre i år når det smalt i kristiandsand va det jo ei mil vekke fra sør-arena. Tror kje folk ska ver redde for å gå på stadion nei.

aslak
10-10-2007, 14:17
En del av tingene Oseberg forbyr virker rare (hvis det stemmer at det er han som har sørget for disse forbudene), som kontrollert bruk av bluss, konfetti osv. Akkurat det at de ikke selger billetter på nettet foran en "risiko"kamp er helt OK. De har vel lært leksa av den kampen, i fjor såvidt jeg husker, der brannsupportere hadde planer om å "kuppe" salget. Jeg synes også det er helt greit at personer ikledd bortelagets supporterutstyr får beskjed om å holde seg på bortefeltet.

Mattie J
10-10-2007, 14:46
Bluss er vel total forbudt av NFF om jeg ikke tar feil

Casuals i Norge er ikke som Casuals i resten av Europa...I Norge går de til angrep og på personer kledd i klubbfarger.

Har sjøl opplevd å bli angrepet både i bergen og på hamar...godt for meg at jeg klarte å holde hode kaldt ellers kunne det gått mye verre enn et par slag/spark mot kroppen

MJ

aslak
10-10-2007, 16:29
På "indre bane" skikkelig organisert også?

Homer
10-10-2007, 16:53
Jo, det har vært snakk om å ikke sleppe inn "uniformerte" supportere på kamp. og Gisle nektet nesten folk med Burberry-skjerf adgang til stadion mot LSK. Mot vålerenga vet vi at klanen vil være plass, og at det da vil være ett stort antall alternative supportere. Divine, alle som er imot moderne fotball har noe imot Oseberg. men nå er det ikke lenger bare supportergruppene som vet hvem mannen er, nå er han også på ola og kari normanns lepper. Det må bety at mannen kjører sitt løp, som ikke en gang er lovlig.

og ja, Brandur? hva i alle dager er negativt med Ultras? Viking har jo selv hatt en ultras gruppe, dog meget misslykket, men det fantes. det er betraktelig forskjell på Ultras og casuals. den største er vel at ultras ikke er ute etter å sloss, og vil heller skape en bedre ramme rundt kampen, ved å gjøre tribunelivet bedre.

Tribunekultur
10-10-2007, 17:23
Brandu, nå må du skjerpe deg. Man har mange ekesempler på i Norge hvor Ultrasgrupperinger har hevet stemningen hos de enkelte supporterklubbene, se foreksempel på LSK, Fredrikstad og Rosenborg. Jeg ble fortalt av en kompis som er Godset at på møtet med representanter for Unionen(Vet ikke om det var tlf eller ansikt til ansikt)
at alle som gikk casualkledd hos Godset ikke fikk adgang på stadion, vel hva skjedde, jo, det var casualkledde supportere fra Drammen på stadion. Om Gisle skal drive å utestenge hjemmelagets supportere på grunnlag av en klesstil, hvorfor skal han da slippe inn bortesupporterne i samme klesstil? Gisle blir ledd av rundt omkring i hele Norge for hans mange rare regler som han har satt, her får man ikke ta med Ultrasbanner inn på stadion engang. Jeg er 110% sikker på at med en slik gruppering på stadion, så hadde tribunelivet vært mye bedre, men det skjer aldri så lenge Gisle er sikkerhetssjef på stadion, for han ville ALDRI ha tillatt det.

dalen
10-10-2007, 17:48
Homer, om ikke Viking tar sikkerheten serøst nå, vil det fort bli her som i begen, oslo og kristiansand - at casulasmiljøet får utvikle se i ro - og da kommer i til et 'point of no return'

Det G.O. gjør nå e kanskje kontroversielt, men om han ikke gjør nåkka nå, kommer du homer, til å kritisere han enda mer om 5-10 år når folk da ville vært redd for å gå p fotballkamp.

MJ
Sikkerheten på Stadion har ingenting med oppblomstring av casuals å gjøre. Sikkerheten er der for at du og dine medsupportere ikke skal kaste ting eller storme inn på banen. Casuals slåss mot likesinnede i arrangerte kamper utenfor Stadion.
Tror du at casuals-miljøet i Bergen har oppstått fordi det ikke er god nok sikkerhet på Brann Stadion?
Casuals-miljøet oppstår fordi folk, som elsket å leke krig i skogen som liten, oppdaget at det var andre likesinnede som også ønsket å slåss. De casualsene vi har her i Norge er ikke de samme som i Storbritannia på 80-90 tallet. Disse plyndret butikker o.l.

dalen
10-10-2007, 17:54

Casuals i Norge er ikke som Casuals i resten av Europa...I Norge går de til angrep og på personer kledd i klubbfarger.

Har sjøl opplevd å bli angrepet både i bergen og på hamar...godt for meg at jeg klarte å holde hode kaldt ellers kunne det gått mye verre enn et par slag/spark mot kroppen

MJ
Blussing er tillatt i kontrollerte former. Senest mandag blusset jo Brannsupporterene foran Bataljonsfeltet i kampen mot Lyn. Riktignok ble det blusset 2-3 ganger blant fansen i løpet av kampen, men dette er ikke lov.

Før: vanlige supportere gikk ikke med klubbens drakt
Før: Casuals gikk med drakt, skjerf osv

Nå: vanlige supportere går med drakt, skjerf, har flagg osv (kalles "juletre" av casuals)
Nå: Casuals-stilen er pene klær, enkelte merker går igjen (stilen stammer fra "plyndrings-toktene" tidlig på 80-90-tallet)

Casuals angriper ikke (normalt sett, jfr. din opplevelse) vanlige supportere. De arrangerer slåss-kamper mot andre gjenger.

Homer
10-10-2007, 18:03
dalen har så rett, så rett.

ralla
10-10-2007, 23:30
dalen har rett...litt merkelig regler,for på brann kampen er det mange brann supportere,men de blir jo ikke sendt vekk fra plassene...jeg har ihvertfall aldri sett der...

Tribunekultur
10-10-2007, 23:37
Dessuten, Brandur. På det gamle forumet(Det som kræsja) Så var det en avstemning om man var for eller imot Ultrasgruppering, såvidt jeg husker var det ca 55 stemmer for, og 40 imot eller noe sånn, så det du sier der stemmer ikke helt.

Mattie J
11-10-2007, 02:41
Dalen les innlegget mitt engang til. Så ser du at jeg ikke har nevnt noe om slossing inne på stadion - sjøl om Kanaris gjorde sitt ytterste til akkurat det

Og sida du liker å sammenligne med hooliganmiljøet i storbritannia på 70-80 tallet(va da det va på sitt værste der borte).
de begynte og i det små med små grupperinger som ikkke ble tatt alvorlig nok av fotballmyndigheter, klubber og politi. Etterhvert som hooligan problemet vokste flytta problemene seg fra gata og inn på stadionene noe som gjorde at fler og fler vanlige supportere ikke turde gå på kamp.

det er nok den utviklinga vi vil se her i landet og om ikke nff, lovgivende myndighet(les: stortingspolitikere) og klubber setter seg ned og utarbeider et skikkelig lovverk både innen for fotballen og samfunnet som helhet for å få kvalt denne kulturen i starten, før den blir et problem. I kr.sand og i Bergen er den jo allerede et stort problem som er iferd med å komme ut av kontroll.

Casuals miljøet i Bergen har oppstått fordi hverken klubb, politi, nff eller den vanlige mann i gata brydde seg før problemet va begynt å komme ut av kontroll der. Hadde klubben og politiet prøvd å kvele casualsmiljøet i bergen i starten så ville det sannsynligvis ikke vært noe miljø i bergen i dag.

Og som jeg sa i min tidligere post...casuals i norge er ikke som i resten av europa...her angriper de hvem som helst om de e juletrær eller casuals betyr ingenting. Det er hvertfall mine opplevelser.

Og det e på den bakgrunn jeg mener at Viking ikke tar Sikkerheten på stadion nok på alvor. Viking sier en ting men handler ikke etter sine egne retningslinjer.

MJ

PelleB
11-10-2007, 10:55
En herlig blanding av Ultras, Casuals og sikkerhetsforvirring i denne tråden. Kanskje en av grunnene til at det går så trått i Stavanger? Man er mot alt man ikke vet hva er. Kanskje vi kan få inn Per Berg som ny leder av Hordene, så kan han og Gisle gå hånd i hånd på indre bane og få litt skikkelig mentalitet inn i Stavanger publikumet?

Er kanskje greit nok å sperre internett salg av billetter, men virker som sikkerhetsrutinene på stadion er like konsekvente som Trond Giskes gambling politikk. Hver forbanna kamp har jeg hatt motstander fans bak meg denne sesongen. Greit nok med han gamle mannen fra ålesund, han ville bare se kamp, men høylytte, utagerende fulle sørlendinger, bergensere og trøndere med drakt, skjerf, termos og bokser i klubbfarger blir for drøyt. Fortsetter Viking å slippe inn sånne jævla klovner inn blandt hjemmefansen, så er det ikke så lenge før den første "skandalen" på den ULTRASikre stadion vår er et faktum.

LA folk som vil lage liv få lage liv, og sperr heller ute full trær som lager kvalm.

Einar
11-10-2007, 12:23
Denne diskusjonen tapte du så det sang, Brandur
Virker som om det er en del som har kunnskap innenfor dette området (og en del som tror de har det?) Selv kan jeg lite om casuals/ultras osv, men synes at tribunelivet burde økes. Hva me å ringe til Gisle Oseberg selv, istedenfor å sitte her og kritisere ham. Det får ingen innvirkning eller følger. Forklar hva som ønskes og hva som må til for å øke tribunelivet. Nummeret hans finnes her: http://www.viking-fk.no/newsread/news.asp?n=5083

There´s only one KEANO
11-10-2007, 13:11
og ka sko me sagt te an einar? at me e misfornøyd me arbeidet hans og at me syns at an burde bli møye merr liberal å sleppa inn de så allerede e utestengt? Tvile ekstremt på at det hadde nådde igjennom.

Homer
11-10-2007, 13:38
Kan ikke bare Brandur formidle det vi sier, videre til Gisle?

Jone
11-10-2007, 17:36
Gisle har vert sikkerhetssjef så lenge eg kan huska tebake te. Snart på tide han pakke sakene sine å går.

Tribunekultur
11-10-2007, 18:39
Gisle er fast på bestemt på at ingenting av grupperinger skal inn på stadion, han har også fortalt at 80% av Ultras i verden er voldelige, noe som er skammelig feil. Flott innlegg forresten, PelleB. Vi deler akkurat de samme oppfatningene, herlig type. Vel, Mattie. Du har nok vært uheldig akkurat der, men er faktisk ikke sånn i Norge slik du opplyser det. Endelig har man en skikkelig diskusjon igjen på forumet, herlige saker. Jeg vet at det finnes folk i Stavanger som har den rette innstillingen til en gruppering, og hva som skal til for å få til mye bedre tribuneliv, men disse får aldri slippe til så lenge Gisle har det feilaktige synet sitt på tribunekultur.

Homer
11-10-2007, 18:41
Hvor ble du av Brandur?

Jone
11-10-2007, 19:06
Enig med "Tribunekultur" at noe bør gjøres for å få en bedre stemning å et bedre liv på stadion. Men dette lar seg vel ikke gjøre så lenge Gisle styrer på den måten han gjør.
Hordene har også hatt møter om hvordan det skal bli et bedre tribuneliv og stemning, men ingenting har sjedd. Synes at tifo og tribuneliv var mye bedre for 2 år siden.

Tribunekultur
11-10-2007, 19:14
Jeg tror at suksessen til de enkelte supporterklubber i Norge kommer av at de som styrer suppklubben selv er meget delaktige på tribunen, noe det desverre ikke er i Hordene. Mitt synspunkt er at man er mer opptatt av å tjene penger enn å skape en god ramme rundt kampene med tanke på tribuneliv, det burde absolutt vært førstepriortert. En ting jeg er glad for, og det er å se den yngre generasjonen som kommer opp nå rundt omkring i Norge er veldig oppfatt av tribunekultur og det å skape liv og en ramme rundt kampene, det kommer de supporterklubbene til å tjene på i årene fremover, måtte det bli slik i Viking også. Supporterkulturen i Stavanger kommer aldri til å utvikle seg så lenge Gisle er i styringen,
det eneste som kunne virket var om man var mange som sto sammen om dette, og ikke ga seg med det første, men jeg tror det blir svært vanskelig når så mange i Stavanger har en uvitende kjennskap til tribunekultur og samhold i en gruppe, tror jeg. Jeg sitter sammen med en god gjeng på kampdager, og blant der finnes det folk som
kunne fått tribunelivet opp flere hakk.

Jone
11-10-2007, 19:57
Har også inntrykk av at styret i vikinghordene er mer opptatt av å tjene penger på supporterklubben som om det var deres egen butikk, enn å engasjere seg i supporterliv å tribunekultur.

Hvorfor gjør ikke du å dine venner som sitter sammen på kampdager noe for bedre stemningen å tribunelivet?

Tribunekultur
11-10-2007, 20:01
Vel, er en del ting som må endres på først. Jeg tror neppe noe blir mulig før enkelte personer blir byttet ut i styret, samt Gisle forsvinner. For med en gang man skiller seg litt ut iforhold til andre som går med supporterutstyr fra topp til tå, så får man et stempel på seg, og da er det kjørt. I SVG har jo Gisle innført at det er ulovlig å gå i dyre merkeklær på kampdager, noe Hordene også tar avstand fra. Greit nok de er skeptiske, men hva med å faktisk la folk få prøve seg før man blir dømt.

Jone
11-10-2007, 20:17
Di fleste som sitter i styret har gjort det i årevis å det er kansje på tide med noen utskiftninger der snart. Noe må uansett gjøres på den fronten skal det sje noen forandringer å forbedring.
Det som du skriver om at det er ulovlig å gå på stadion i enkelte merkeklær kan ikke være riktig. Det må jo i så fall stride mot alt som heter norsk lov! Han kan ikke bestemme hvordan folk ser ut eller hvilke klær folk går i.

http://forum.tipsnett.com/index.php?topic=309.0

Jone
11-10-2007, 20:20

Tribunekultur
11-10-2007, 20:20
Tydeligvis kan han det, fordi han har gjort det.

Tribunekultur
11-10-2007, 20:22
Hahaha, herlig. Var det røykbombe eller bengalsk lys han fyrte opp? Herlig, men Gisle ødela for en stakkars supporter som bare feirer laget sitt. Tragisk. Er jo mer mentalitet i Ulvane enn i Hordene ;)

Jone
11-10-2007, 20:32
Det var kun litt blå røyk som kom ut av noe en holdt i hånda som ble avfyrt når Sandnes gikk opp i ledelse. Dette kunne ikke ha vert til sjenannse for noen men gisle var der en liten stund etter at røyken var slutt å viste som vanlig ingen nåde.
Ulvane kommer til å bli om di ikkje allerede e ein bedre supporterklubb enn hordene.

Tribunekultur
11-10-2007, 20:33
Herlig, Jone. Får ta meg en tur på Ulf-kamp en dag og se hvordan de er på kampene.

ralla
11-10-2007, 20:39
ja...litt flaut å si det,men en 2.div. supportergruppe er jo bedre!!hva er det som gale med ultras da??se bare på de gode supportergruppene i utlandet!det er jo ultras det og...på tide å kvitte seg med G.O

Jone
11-10-2007, 20:41
Er selv Viking supporter men har vert et par ganger å sett Sandnes-Ulf i sommer/høst
og det vil være verdt enn tur til idrettsparken i opprykkstriden. Var over 2000tillskuere å en god ulvaflokk som laget bra liv å stemning under kampen og hjalp laget til seier over opprykksrival SIF på lørdag.

Tribunekultur
11-10-2007, 20:42
Må ærlig innrømme at denne debatten har overrasket meg litt, visste ikke det fantes andre supportere med samme meninger og synspukt, virker som om det er et par som vet hvordan de egentlig vil ha det, og som deler akkurat samme synspunkt som meg/andre. Aldri gi opp, man blir ikke bedre uten kamp.

dumlekongen
11-10-2007, 20:49
Hva mener dere som er imot GO at burde tillates på stadion??

Og når det gjelder styret i Hordene så sitter de på valg tror jeg. Ergo så er det bare å melde seg inn, møte opp på årsmøtet og stemme inn din kandidat i ersatatning for disse som dere vil ha ut.

Synes styret gjør en god jobb.

Tribunekultur
11-10-2007, 20:52
Enkelt og greit, DK. Istedenfor å kun stå på sitt, så burde han hørt på hva andre har å si først. Det er det største problemet hans, han bestemmer seg for noe før folk får forklare seg.

ralla
11-10-2007, 20:56
angående det med hordene;vi blir jo regnet blant de dårligste,og det er flaut!!!og det med g.o,hva med oss som går i dyre klær til vanlig,skal vi liksom ta på oss en joggebukse vi ikke føler oss vel i??det må jeg!

There´s only one KEANO
11-10-2007, 21:18
Kan du vel umulig meina!? Ka som e så bra me hordene styret? Gjør di någe for å bedra livet på tribunen? Selge pizza å brus under kampen? Tjene vel ett par kronår på det ja, men hjelpe kje møye for resten. Å fredrik b begynne å bli gammeldags. Viss ikkje har har komt på det me ska synga under kamp, så kan me kje synga det. Huske ennå fra godset-kampen. Va ein del ungdommer som prøvde å dra igang "kem e det besta lager i Norge". Fredrik brøyd di av, og drog hellår igang Viking, klapp-klapp-klapp som døde ut etter om lag 10 sek. Hadde vert like så greit om hordene hadde blitt lagt ned og en ny supporterklubb hadde blitt opprettet med ett mye yngre og liberalt styre.

Jone
11-10-2007, 21:26
Trenge ikkje legga ner hordene, det kan ver ein klubb for di passive å lite engasjerte supporterne. Så kan som du seie någen dra i gang ein ny med yngre å mer liberalt styre. Kall det gjerne Vikingbermen som er et bedre navn en Vikinghordene.

Brandur
11-10-2007, 22:13
Herlig med en skikkelig diskusjon igjen. Jeg har kanskje formulert meg feil. Men det er mange som ser forbindelser med Ultras og Casuals. Dette er beskymringsfullt, hvis Viking ikke vil ha noe med Ultras og Casuals så forstår jeg de godt. Klart det er for og mot argumenter i denne saken, men jeg har tatt ett standpunkt som vil si at jeg er imot grupperinger som kan føre til Hooligans-miljø. Men jeg fremmer alle som vil ha bedre tribuneliv. Det er bra at folk er uenige her, men som jeg har sagt før, så lenge Ultras og Casuals-grupperinger blir sett på som folk som vil skape trøbbel, da blir det enda mer trøbbel når nye medlemmer som vil skape trøbbel begynner å strømme inn. Hvis ultras eller casuals skaper problemer på Viking Stadion, da får Viking svi, noe enormt faktisk.

Mange gode innlegg her, føler at forumet har tatt seg meget opp på to dager.

Tribunekultur
11-10-2007, 22:19
Kanarifansen ble bedre med Ultras felt C, Rosenborg ble bedre med Ultras Nidaros, Plankehaugen ble bedre med Brigade RødHvit, Bastionen ble bedre med SAC. Det er bare noen eksempler på hvor mye en Ultrasgrupper/annen gruppering med gutter som har samme mentalitet kan bety for en supporterklubb, Brandur. Vel, Brandur. Tror du skal lese litt mer om Ultras, hva å være Ultras er for noe. Bruk google eller noe. Selvfølgelig kommer du sikkert til å få opp noen negative svar, men les det hovedpoenget hva det betyr å være en ultra.

Brandur
11-10-2007, 22:30
Jeg er enig at ultras kan være bra, men akkuratt nå så Ultras og Casuals koblet til ting som er veldig negative. Feks i Kristiansand så var det en stor slosskamp mellom to sånne grupperinger. Hvis det var noen som ville lage en gruppering som bare var til for å lage liv, ikke kalle seg ultras eller casual. Navnene blir sammenhengt med vold og bråk. Sånn er det bare, hvis noen hadde laget en gruppe som kunne holdt seg for gode til dette, og bare ville laget bra liv. Så ville jeg hvertfall vært positivt. Men desverre er dette koblet med altfor mye piss. Derfor er dette en risiko for både Viking og oss.

Tribunekultur
11-10-2007, 22:32
Mellom Christianssand Herreekvipasje og TGB, ja. Hva har det med Ultras å gjøre, Brandur?

There´s only one KEANO
11-10-2007, 22:33
Hordene va møye bedre mens Viking Ultras fremdeles fantes. Nå er en del av disse jagd vekk fra hordene og stadion, mens andre har meldt seg ut av hordene fordi di rett og slett er lei av hele driten med at di prøver men bare blir hindret av sine egne. Skammelig er det. Hordene trenger nytt blod, di andre som sitte i styret nå kan trekka seg med umiddelbar virkning. Tribunen på stadion trenger Ultras, samme hva gisle sier. Og har du formidlet videre til gisle, brandur? Få det inn i den tjukke skallen hans at han er uønsket i jåttåvågen

Tribunekultur
11-10-2007, 22:52
http://www.youtube.com/watch?v=lRs41jfC7Go

Bra eksempel på hvordan det kunne ha vært i Stavanger med litt forandringer. Cred til KFL og UFC, har gjort en fantastisk jobb for å skape en bra stemning på borte og hjemmekamper.

Brandur
11-10-2007, 22:54
De er medlemmer av en slik gruppering, det var i hvertfall det jeg hørte fra nyheter osv. Men det er ikke det eneste eksemplet. Og det vet du godt selv..

Foressten så er grunnen til at bluss er ulovlig, så er det sist gang stilte de med bluss seg utpå banen, og dermed lagte brannmerker i banen, dermed ble det ikke gress det dette skjedde. Og som dere ser bryr Viking seg meget over gresset. Og med konfetti blir det ufattelig mye rot. Noe som ikke blir plukket opp av de som har ansvaret for konfettien.

Tribunekultur
11-10-2007, 22:54
For det første, Start og Brann har ingen Ultrasgrupperinger. Så hvor i alle dager du har det fra vet du kun selv.

There´s only one KEANO
11-10-2007, 23:05
Støtte deg 110% her tribunekultur. Og nå må du slutta å stå på ditt brandur, for som det har komt fram i denne diskusjonen så har du blitt eid fra første sekund. Ikkje snakk om ting du ikkje vett någe om, og formidle det som blir skreve vidåre te gisle og jør någe nyttig

Brandur
11-10-2007, 23:07
http://www.bt.no/innenriks/article400717.ece

Her ser du hvor jeg har det fra.

Tribunekultur
11-10-2007, 23:08
Hvor nevnes Ultras i den sammenhengen om CASUALS, Brandur? Fortell meg gjerne det, takk på forhånd.

clockh
11-10-2007, 23:09
En ultras gruppe hadde vært på sin plass for å få mer trykk og flere nye sanger, om jeg selv hadde meldt meg inn i en ultras gruppe er jeg usikker på.

There´s only one KEANO
11-10-2007, 23:11
Ka e poenget ditt!? Står om casuals der, ikkje ett ord om ultras. Og eg gjentar: Har du formidlet dette vidåre te gisle?

Tribunekultur
Vel, clockh. Bra du har det synet, men hvorfor ville du ikke meldt deg inn? Pga navnet eller andre grunnlag? Hehe. Dessuten er ikke navnet ultras noe man MÅ ha, det er mer ultrasmentaliteten man vil følge.

Brandur
Hehe. Jeg står på mitt, hvis en gruppe mennesker hadde laget en gruppe kalt "Nazistene"? Ville ikke du trodd de sto for det samme som Nazistene gjør?

Jeg snakker generelt om disse grupperingene, casuals og ultras blir sett på som samme type grupper av de fleste.

Tribunekultur
11-10-2007, 23:14
Du har enda ikke svart meg og Keano. Hvor nevnes Ultras i den saken om casuals som sloss seg i mellom, Brandur. Er tredje gangen jeg spør, har du ikke noe svar eller?

Brandur
11-10-2007, 23:15
Jeg snakker generelt om disse grupperingene, casuals og ultras blir sett på som samme type grupper av de fleste.

Tribunekultur
11-10-2007, 23:16
Hvorfor i helvete begynner du å blande inn nazistene her? Kan jo overhodet ikke sammenlignes.

Milburn
11-10-2007, 23:17
Herregud, du er meg en varming! Alle vet hvor du har dine sterke meninger fra, men hvordan i helvete kan du sammenligne nazier med ultras? Patetisk hvor tydlig det er at du ikke har egne meninger selv, når du drar frem nazister og casuals (som IKKE er det samme som Ultras, lille venn). Er vel strengt tatt på tide å stikke hodet ut fra det molbo-hjemmet du lever i, og se fakta i øyene.

There´s only one KEANO
11-10-2007, 23:21
Hadde du lest det så står tidligåre i denne tråden brandur, så hadde du lært deg forskjellen på casuals og ultras. Når du snakker om at ultras og casulas bler sett på som det sama, snakke du om hjemma hos deg? E iallfall kje sånn i den vanlige verden ska eg sei deg

Brandur
11-10-2007, 23:26
Herregud dere er jo helt vekke! Les hva jeg skriver uten å blande inn faren min hele veien! Jeg har mine egne meninger, og dere har faen ikke peiling på min mening. Jeg driter en lang i hva faren min mener. Det er patetisk at dere ikke greier å føre en diskusjon uten å dra han inn i dette. Jeg sammenligner dem ikke! Les det jeg skriver for pokker! Jeg sammenligner navnene på disse to helt forskjellige gruppene. Men hvis noen sier Ultras eller Casuals til vanlige supportere hva tror du de tenker da? VOLD OG BRÅK. Sånn er det helt til noen gjør noe med det. Så ikke sitt her og vær usaklig, kom dere ut og gjør noe med det. Eller kom opp med en gruppe som ikke blir sammenlignet med disse to. Da er jeg for.

Tribunekultur
11-10-2007, 23:31
Man har prøvd, men kommer jo ingen vei siden Viking har den sikkerhetssjefen de har. Og man er ikke usaklig her, er du som kommer med nazisammenligninger og alt annet rask. Ultras og Casuals er ikke det samme, ok. Fint.

clockh
11-10-2007, 23:34
Vel, clockh. Bra du har det synet, men hvorfor ville du ikke meldt deg inn? Pga navnet eller andre grunnlag? Hehe. Dessuten er ikke navnet ultras noe man MÅ ha, det er mer ultrasmentaliteten man vil følge.
Syns ultras er veldig fasinerende og jeg sitter ofte å ser på tribunlivssnutter fra youtube bl.a. Urban crew er jeg fan av. Vanvittig mange kule sanger og fantastisk trykk tribunen. Selv er jeg meget opptatt av tribuneliv så du skal ikke se bort ifra at jeg hadde meldt meg inn i en ultras gruppe om det hadde blitt en realitet.

Tribunekultur
11-10-2007, 23:38
Ah, herlig. Liker folk som vil engasjere seg. Er mye bra å finne på youtube, Ascoli har mye bra, samt mye bra fra Frankrike, Argentina, Østerrike, Italia og mange andre land. Anbefaler deg å søke på Urawa Reds.

http://youtube.com/watch?v=XHa99gWFfuY

Brandur
Du er alt for partisk til å ha en skikkelig diskusjon med. Lag en grupper som vil lage bedre stemning og tribunekultur. Ikke dra inn kleskoder og bråk. Jeg sammenlignet navnene på gruppene. Og si at jeg er partisk for at far er den han er, er bare tull. Jeg vet ikke hva han mener, og jeg har heller ingenting med det.

sigrunn
Hva synes dere om Casuals da? Var noen på det forumet som krasjet som skrøyt at de va casuals.
Hva synes dere om det?

Tribunekultur
11-10-2007, 23:40
Vel, Brandur. Da kan jeg vel si det samme om deg, for du står på ditt og nekter å la deg rikke. Du har allerede bestemt deg for hva du vil tro.

aslak
11-10-2007, 23:40
Jeg har ingenting imot en diskusjon om dette på forumet, men hold personangrepene unna ellers stenger jeg tråden.

Milburn
11-10-2007, 23:42
Er jo veldig lite noen kan gjøre med det, Brandur, når det er totalforbud mot Ultras og alt annet som skaper stemning? Du burde vel ha lært etter alle diskusjonene her inne, at Ultras kun skaper stemning.

Milburn
11-10-2007, 23:43
Hva synes dere om Casuals da? Var noen på det forumet som krasjet som skrøyt at de va casuals.
Hva synes dere om det?
De ble banna fra dette forumet, siden det ikke er lov med ytringsfrihet her.

Brandur
11-10-2007, 23:43
Vel, Brandur. Da kan jeg vel si det samme om deg, for du står på ditt og nekter å la deg rikke. Du har allerede bestemt deg for hva du vil tro.
Jeg kan rikkes, men da trenger jeg bevis. Og jeg foreslår som sagt at du prøver å lage en sånn gruppe hvis du mener så sterkt om dette så du sier.

sigrunn
11-10-2007, 23:45
Men hva synes du om det?
Er det ok å drive å sloss? Og blande klubben din i dette?

Milburn
Jeg kan rikkes, men da trenger jeg bevis. Og jeg foreslår som sagt at du prøver å lage en sånn gruppe hvis du mener så sterkt om dette så du sier.
Lite vits å starte en slik gruppe, når du kan risikere å bli utestengt fra stadion pga av det

Tribunekultur
Er ikke UFC, UN, SAC og alle andre bevis godt nok for deg?

sigrunn
11-10-2007, 23:46
Er det OK å bli utvist fra stadion hvis man planlegger slåsstkamper og slåsst i forkant av hjemmekamper i Stavanger. Slik at det kommer negative oppslag som sverter klubben?

sigrunn
11-10-2007, 23:48
Det har jeg ikke sagt, men jeg spør bare hva du mener. Hvor ser du at jeg skriver dette?

Milburn
11-10-2007, 23:49
Er det OK å bli utvist fra stadion hvis man planlegger slåsstkamper og slåsst i forkant av hjemmekamper i Stavanger. Slik at det kommer negative oppslag som sverter klubben?
Helvete heller.. Her diskuterer vi Ultras, ikke casuals..
Hvis noen sloss milevis vekke fra stadion så kan de bare sloss for min del

sigrunn
11-10-2007, 23:52
Hvorfor slettet du innlegget ditt?
Til de sim skrøt at de va casuals på det forrige forumet, det er vel ganske sikkert at de er tilbake og maser om en Ultras gruppe? er vel ikke veldig smart å ha en Ultras gruppe med Casuals?

Tribunekultur
11-10-2007, 23:54
Han slette det vel fordi han skrev et nytt og bedre formulert innlegg. Kommer du bare her for å provosere, "sigrunn"?

Milburn
11-10-2007, 23:54
fordi jeg så du hadde skrevet to innlegg.

Hvis du leste det jeg skrev tidligere så står det at de som var casuals ble utestengt fra dette forumet..
Og hvem har sagt noe om å ha en Ultrasgruppe med casuals i?

sigrunn
11-10-2007, 23:56
Nei, ULTRAS kan ver spennende det. MEN når de viser deg at de som er veldig veldig gira på å få dette til er egentlig Casuals som driver og sloss før kampene. Da er det IKKE spennende lengre. Det må alle som har en hjernecelle mer en kua vite.

sigrunn
11-10-2007, 23:57
Newcome, du kan kanskje forklare mer?

Brandur
Så lenge de blir sammenlignet med bråk og slossing blir det ikke noe av på stadion. Derfor mener jeg at det hadde vært best å lage noe nytt, men å spør Viking hva de mener, og få tillatelse til dette så blir det ikke bråk. Dette er den eneste muligheten jeg ser som kan løse alt.

Tribunekultur
Ok, "sigrunn" Noe Sigrunn er du i hvert fall ikke. Er du som kommer inn her og drar inn casuals i Ultrasdebatten, finnes mange unge fremmadstormende typer her i byen som med 20 mann kunne laget bedre liv enn Hordene pr dags dato.

Tribunekultur
11-10-2007, 23:59
Så lenge de blir sammenlignet med bråk og slossing blir det ikke noe av på stadion. Derfor mener jeg at det hadde vært best å lage noe nytt, men å spør Viking hva de mener, og få tillatelse til dette så blir det ikke bråk. Dette er den eneste muligheten jeg ser som kan løse alt.
Som jeg sa tidligere, Mr. Brandur. Man trenger absolutt ikke ha Ultrasnavnet, men tribunementaliteten som Ultras har. Hadde det vært bedre da ? ;)

Milburn
12-10-2007, 00:00
Det er mange som er gira på å få en ultrasgruppe, og det er ikke casuals..
Ultras driver med sin greie, og casuals sin.

Brandur
12-10-2007, 00:01
Som jeg sa tidligere, Mr. Brandur. Man trenger absolutt ikke ha Ultrasnavnet, men tribunementaliteten som Ultras har. Hadde det vært bedre da ? ;)
Ja, men klarer alt med Viking først så ser du hvor ballen ligger.

sigrunn
12-10-2007, 00:06
Ok, "sigrunn" Noe Sigrunn er du i hvert fall ikke. Er du som kommer inn her og drar inn casuals i Ultrasdebatten, finnes mange unge fremmadstormende typer her i byen som med 20 mann kunne laget bedre liv enn Hordene pr dags dato.
Hvorfor gjør dere ikke det da?

sigrunn
12-10-2007, 00:07
Det er mange som er gira på å få en ultrasgruppe, og det er ikke casuals..
Ultras driver med sin greie, og casuals sin.
Det er nok noen som vil begge deler desverre. Men tror ikke du er en av dem.
Men andre her derimot........

Tribunekultur
12-10-2007, 00:07
Tror vi har sagt det flere ganger nå, grunnen er at det ikke er godt mottatt i Viking med slike grupperinger. Dessuten hadde ikke noe vært aktuelt før til neste sesong uansett. Man får se hva vinterpausen bringer.

sigrunn
12-10-2007, 00:08
Tror vi har sagt det flere ganger nå, grunnen er at det ikke er godt mottatt i Viking med slike grupperinger. Dessuten hadde ikke noe vært aktuelt før til neste sesong uansett. Man får se hva vinterpausen bringer.
Hvorfor sloss folk før kampene? Kan du forstå det?

aslak
12-10-2007, 00:09
Ingen ble bannet fra forumet fordi de er "ultras".

Forøvrig er det ganske underholdende å lese det enkelte av dere klarer å lire av dere om hvor flott og uskyldig det er. Vi vet alle at grupperinger som kaller seg Ultras ikke er det samme som at de er casuals, eller hooligans, men fakta er at mange av de store ultras-grupperingene driver med MYE dritt. Hva med Irriducibili (sc), kanskje en av de mest kjente gruppene (Lazio ultras for de som lurer). Velkjente facister, rasister, driver med mafiavirksomhet, presser spillere ut av klubben, har store slag med andre ultras grupperinger rett som det er osv. osv. Synes dere de er like kule?

Hvis dere vil slåss med dritas bergensere etter en brannkamp så bryr det meg midt i ryggen, men ikke påstå at det har noe med fotball og det å være ekte supporter å gjøre.

Tribunekultur
12-10-2007, 00:11
Jeg driter i Italia, jeg hater italiensk fotball, nyogtha. Eneste jeg er opptatt av er en god ramme rundt kamper og bra stemning. Ja, jeg skrev også tidligere at det finnes negativt grums blant Ultras, men at det også finnes mye bra. Har også skrevet man behøver plent ikke kalle seg Ultras, men ha Ultrasmentaliteter på tribunen.

Spør de selv?

sigrunn
12-10-2007, 00:12
Tribunekultur? Du er Newcome fra det gamle forumet sant?

Tribunekultur
12-10-2007, 00:13
Hvem jeg spiller vel ingen i rolle i en diskusjon om syn på tribunekultur? eh

sigrunn
12-10-2007, 00:14
Jeg driter i Italia, jeg hater italiensk fotball, nyogtha. Eneste jeg er opptatt av er en god ramme rundt kamper og bra stemning. Ja, jeg skrev også tidligere at det finnes negativt grums blant Ultras, men at det også finnes mye bra. Har også skrevet man behøver plent ikke kalle seg Ultras, men ha Ultrasmentaliteter på tribunen.

Spør de selv?
Det er nettopp det jeg gjør?

Tribunekultur
12-10-2007, 00:16
Ok, hvor? Moderator/Admin. Helt ærlig, jeg synes vi hadde en brukbar diskusjon(Utenom at noen nevner far til Brandur, sendte han en PM om det) Etter denne "sigrunn" kom til har det vært så og si lite positivt som har kommet, kanskje på tide å slette noen innlegg her og heller fortsette på den diskusjonen vi hadde begynt på?

sigrunn
12-10-2007, 00:18
Jeg er for ULTRAS men i mot Casuals. jeg har hvertfall fattet forskjellen. Det er vel noe av poenget det også.

PS mangler svar fra deg

sigrunn
12-10-2007, 00:20
Ok, hvor? Moderator/Admin. Helt ærlig, jeg synes vi hadde en brukbar diskusjon(Utenom at noen nevner far til Brandur, sendte han en PM om det) Etter denne "sigrunn" kom til har det vært så og si lite positivt som har kommet, kanskje på tide å slette noen innlegg her og heller fortsette på den diskusjonen vi hadde begynt på?
Er det lite positvit og synes at Casuals er noe stort tull?

Milburn
12-10-2007, 00:21
tror neppe "sigrunn" stod først i køen.. er ingen casuals her inne, hvor mange ganger må jeg skrive det?

sigrunn
12-10-2007, 00:22
tror neppe "sigrunn" stod først i køen.. er ingen casuals her inne, hvor mange ganger må jeg skrive det?
Da tror jeg du må oppdatere deg litt. PS tror neppe det nytter å trykke F5

Milburn
12-10-2007, 00:26
Hvorfor tror du det?

Brandur
12-10-2007, 00:31
Ok skjerp deg nå, Sigrunn. Nå holder det.

Milburn
12-10-2007, 00:31
Jeg misforstod innlegget ditt, trodde du kommenterte noe annet

sigrunn
12-10-2007, 00:32
Skal gjøre d Brandur

Tribunekultur
12-10-2007, 00:32
Da har moderatoren Brandur talt. Diskusjonen fortsetter nå om tribuneliv på stadion. Hva tror dere også skal til for at det drar flere folk på bortekamper? Tror nesten om man får hevet hakket på tribuneliv i Stavanger ville gjort at flere også fikk lyst til å ta del i dette på bortekamper.

Tribunekultur
12-10-2007, 00:35
Ja, faktisk vært på en del i år og skal til Bergen. Var da voldsomt så interessert du var i å vite hva jeg gjør. Hold deg til tema.

sigrunn
12-10-2007, 00:37
Tema var vel å dra folk på bortekamper? Da lurte jeg selvfølgelig om du bidro? Det er jo selvfølgelig bra?

Tribunekultur
12-10-2007, 00:38
Ja, men var ikke det spørsmålet mitt var. Det var om flere kom til å reise på borteturer om tribunelivet på stadion bedret seg, for da vil de ta del i det på bortekamper også.

sigrunn
12-10-2007, 00:41
Det kommer jo å bli fullt til Bergen, hører at det er utsolgt . Tror det er nok at det er jobb på mandag som stopper de fleste uaansett. Hjelper ingenting om det er gang på stadion sist hjemmekamp. Men er du Newcome? Kjekt å se at du bidrar med skikkelige diskusjoner igjen.

Mattie J
12-10-2007, 00:50
Tror du skal lese litt mer om Ultras, hva å være Ultras er for noe.
Problemet her e ikke ka ultras e, men korsen ultras bli oppfatta...og i norge e oppfattelsen at ultras og casuals e 2 sider av samme sak...og så lenge den holdninga råder så e sjansen stor for at en ultrasgruppering på viking stadion vil tiltrekke seg voldelige elementer

MJ

Milburn
12-10-2007, 00:54
Med den konservative holdningen din er det ikke rart folk sitter på det synet, selv om jeg ikke forstår det helt. Har noen gang Ultras i Norge vært voldelige ?

dumlekongen
12-10-2007, 01:09
Hva må til for å få en Ultras gruppering? Flagg,drakter, røyk,flash,konfetti,egne drakter/plagg?

En her inne kunne ha trommet sammen 20 "fremadstormende" som kunne laget bedre liv en hordene. Hvorfor blir ikke dette gjort? er det bare store ord eller må de plent bruke utstyr som er forbudt?

dumlekongen
12-10-2007, 01:15
Kan du vel umulig meina!? Ka som e så bra me hordene styret? Gjør di någe for å bedra livet på tribunen? Selge pizza å brus under kampen? Tjene vel ett par kronår på det ja, men hjelpe kje møye for resten. Å fredrik b begynne å bli gammeldags. Viss ikkje har har komt på det me ska synga under kamp, så kan me kje synga det. Huske ennå fra godset-kampen. Va ein del ungdommer som prøvde å dra igang "kem e det besta lager i Norge". Fredrik brøyd di av, og drog hellår igang Viking, klapp-klapp-klapp som døde ut etter om lag 10 sek. Hadde vert like så greit om hordene hadde blitt lagt ned og en ny supporterklubb hadde blitt opprettet med ett mye yngre og liberalt styre.
De selger pizza og brus for å finansiere så billige borteturer som mulig for alle som vil reise.

Er du forresten medlem av Hordene Keano? Hvis du er det så burde du gå foran som et godt eksempel å stille til valg i styret ved neste årsmøte. Du kunne da fått dine likesinnede med deg og så kunne du forandret Hordene fra innsiden som styre medlem.

Er du ikke medlem i Hordene og ikke gidder å stille til valg, ja så synes jeg at du bare skal slutte med klagingen på de i styret. Ta heller litt ansvar selv.

Mattie J
12-10-2007, 01:20
Det er ikke min holdning...det er bare den holdningen jeg registrer finns i media og i resten av det norske samfunn

MJ

PelleB
12-10-2007, 03:44
Det er ikke min holdning...det er bare den holdningen jeg registrer finns i media og i resten av det norske samfunn

MJ
Beste måten å få klarhet i dette og i verste fall få endre denne holdningen er vel å sensurere den? Mange som nevner at det er bråk i en del Ultras miljøer, Lazio blir trukket frem. Hvor mange menneksker er det i en slik gruppe? Hvor mange er det i vikinghordene? Er det uønska oppførsel fra enkeltindivider i vikinghordene fra tid til annen? Betyr det at alle i vikingdrakt bør utestenges fra stadion? Forsvarer på ingen måte voldelig oppførsel, men tror de fleste her inne (når de har lagt fra seg skylapper, fordommer, fremmedfrykt og andre uhumskheter skjønner poenget mitt). Man kan ha Ultrasmentalitet uten å være nazist, selv om noen i Lazio er det, på samme måte som man ikke trenger å være snauskalle for å være med i vikinghordene, selv om noen i klanen raka skallen på 90-tallet.

synes SaC i Lyn er et godt eksempel på en Ultrasgruppering som har bidratt med mye bra. Etter deg jeg vet har vel ingen av disse gutta vært innblanda i noen episoder, hverken før, under eller etter kamper?

Den politikken som blir praktisert nå er dømt til å bli feilslått. Man kjører med jernhånd, forbyr alt. Historien vil gjenta seg. En slik eksluderene tankemåte vil bare gi mer ekstreme utslag, pisker du bikkja lenge nok, så vil den bite til slutt, som de sier i Japan. Nok en gang et lyn eksempel. Politiet stormer inn i folkemasse og pågriper en som ble forbanna, løp ned noen rader og kom med noen tilrop. Hadde man gjort det mange nok ganger blandt vikinghordene, hver gang en forbanna bonde brølte at dommeren var ghey, så hadde det blir bråk til slutt.

En ting til. Viking opplever en enorm vekst på publikum siden etter den nye stadion kom. Folk går på kamper, for å bli underholdt, de tar med termos, kaffe, barn og koner og setter seg ned for å bli underholdt. Konene og barna driter som regel i fotballen, men det er gøy på stadion, kidsa får pizza og kona sjokolade, og mens mannene løper rundt på banen kan de nyte pizzaen og sjokoladen mens de kikker på livet og ser på raringene som synger bak målene. Viking er avhengig av disse folkene. Hvor mange av disse kommer på stadion om man fjerner livet rundt kampen og hypen rundt ny stadion? Gidder konene å være med på en kamp der det er musestille, kun avbrutt av noen snøvlende utbrudd fra han der fra Hå som satte seg på feil tog? Samme hvor mye man er imot den moderne fotballen, eller mentalitet på tribunen, så vil jeg tro viking er avhengig av begge deler. Uten tribuneliv vil stadion bli en kjedelig plass å være, hvem gidder å gå på en kjedelig kamp? Det er stamgjestene, de som har et glødene engasjement for klubben sin, de som Gisle har sperra ute...

Litt rotete dette, men håper noen klarer å se at det er et poeng.. (og at poenget ikke har noe som helst med CASUALS å gjøre!!)

Mattie J
12-10-2007, 12:54
Dere sier det er 20 stk av dere som kan lage bedre liv enn hordene....men da forventerjeg at 'tribunekultur' og 'pelleb' klarer å tromme sammen 18 andre likesinnede og begynne å lage liv mot sossen...dere har trossalt over ei ei uke på dere så det e tid nok til å få igang den første planlegginga og de første 'medlemmene'...klarer dere det ikke - vel da vet vi jo at det kun va tomme ord fra dere kun for å presse gjennom en ultras/casuals-kultur innad i hordene

Er enig med 'dumlekongen' vil dere ha endringer i styret i hordene er det jo bare å finne ut hvilke styremedlemmer som er på valg og stille mot kandidat mot den/de det gjelde - men dåkker forvente vel at andre ska gjøre det for dåkker.

MJ

jkjk
12-10-2007, 13:42
Dersom de organiserer seg som en slik gruppeblir de vell bare utestengt fra stadion?

There´s only one KEANO
12-10-2007, 15:43
Sjansen e dessverre stor for det ja

aslak
12-10-2007, 16:44
Jeg kan umulig tenke meg at noen blir utestengt fra stadion for å ha laget en tribunelivsgruppe.

jkjk
12-10-2007, 16:53
Var vell snakk om en ultrasgruppe, noe som Gisle tydeligvis ikke vet hva er og derfor har utestengt alt som har med det å gjøre fra stadion.

aslak
12-10-2007, 17:07
Forklar meg forskjellen på en ultrasgruppe og en tribunelivsgruppe.

jkjk
12-10-2007, 17:20
En ultrasgruppe skal vell i all hovedsak bygge på fire punkter.

*Aldri stopp å syng eller rop under en kamp uansett resultat.
*Aldri sitt under kampen
*Gå på så mange kamper som mulig uansett kostnad og avstand.
*loyalitet til feltet eller tribunedelen.

En annen ting som er veldig vanlig med ultrasgrupper er at de bruker flagg og banner med egne logoer, navn og slagord.

En tribunelivsgruppe slik jeg ser det blir vell mer en gruppe som generelt skal få bedre tribuneliv, men som er langt i fra like "harde" som ultrasgruppene. Jeg vill også sette en tribunelivsgruppe mer i samme bås som helt vanlige supporterklubber siden det virker som ett litt mer generelt uttrykk.
Om grunnen til at jeg har fått ett slik inntrykk av en tribunelivsgruppe er fordi det er ett uttrykk som ble mer eller mindre ødelagt da Hordene startet en som ikke akkurat var vellykket kan godt være.

*si gjerne i fra viss jeg er på dypt vann nå

Tribunekultur
12-10-2007, 18:37
En annen ting som også er en slags regal innad i Ultrasmiljøet, veldig bra i Norge dog. Lest flere av Ultrasgruppene som har klaget på supportere som drikker seg snydens på kampdager, i en slik gruppering er man mer opptatt av å være klar i toppen når man er på kamp, enn å ha hatt alt for mange pils for mye før kampen. Nyo: Man har jo hatt en tribunelivsgruppe i Hordene, men man så ikke akkurat resultater av det. En Ultrasgruppet pleier også stå sammen.

There´s only one KEANO
12-10-2007, 19:02
Drita fulle folk er iallefall ikke mangelvare i hordene

ralla
12-10-2007, 19:24
folkens innrøm det!!det er jo kult når man ser på tv og ser alle flaggene og bannerene...eller??en ultrasgruppe hadde skapt MYE bedre stemning på stadion,og det hadde vært gøy!!angående cashuls,såvidt meg forstått har ikke viking noen cashuals??eller?
kunne det ikke blitt valg på om viking skulle hatt en ultrasgruppe?
jeg stemmer FOR!!!noen enige?

clockh
12-10-2007, 19:52
Hadde nok og stemt FOR, hadde vært kjekt med mer trykk på tribunen!

Milburn
12-10-2007, 19:53
En ultrasgruppe burde vært et MUST på stadion.

Finnes nok en del casuals i Stavanger ja.

Mattie J
12-10-2007, 20:37
En tribunelivsgruppe slik jeg ser det blir vell mer en gruppe som generelt skal få bedre tribuneliv, men som er langt i fra like "harde" som ultrasgruppene
Stempler ikke du 'tribunelivsgruppe' nu da? akkurat som dere mener at GO stempler ultras?

men som nyogtha ymta frempå mellom linjene...hvorfor ikke bare kalle den ultrasgruppa deres for en tribunelibsgruppe...så får dere vist dere frem på stadion før Viking gjennom GO eventuelt kaster dere ut

Kan jo kalle gruppa 'blodøks' etter Eirik 1. Haraldsson. Da kan jo ikke viking eller GO bruke ultras som unnskyldning til å kaste dere ut før dere har prøvd

MJ

Tribunekultur
12-10-2007, 20:48
Mattie: Jeg har sagt tre ganger nå at man ikke trenger bruke Ultras, men at man benytter seg av Ultrasmentaliteten. Beste navnet hadde vært å kalt seg for 1899, året da Viking er stiftet.

Fredrik
13-10-2007, 02:09
Hvis ikkje denne eventuelle tribunelivsgruppå sko vært plassert sammen med Hordene, og de hadde fått liv på tribunen, så hadde eg fint blitt me! Hordene e så utrolig slakke, og heie bare skikkelig når Viking akkurat har scort eller spele bra.. D syns eg e flaut, spesielt når folk prøve å dra i gang sanger og ingen blir me.

aslak
13-10-2007, 11:57
Fredrik: Du vil bare være med på betingelse av at gruppa ikke står blandt hordene? For en helt du er...

Det at hordene bare heier når Viking spiller bra eller har scora er bare tull. Jeg har ofte irritert meg over det motsatte, at hordene er mer opptatt av å heie når Viking spiller elendig. Mulig det høres ut som de "slapper av" fordi resten av stadion blir mye roligere.

Uansett, de har blitt mye bedre i det siste, og det funker bra med tromma når den er med.

There´s only one KEANO
13-10-2007, 13:29
Syns vel at Fredrik har et godt poeng. Mot Strømsgodset va det bra liv i første omgang, mens i andre va det så å sei dødt. Ett par klapp, å ett par rop, å så va det vel "Kem e der besta laget i Norge" di siste fem. Når det komme te trommisen e me nødt te å få ein ny, for han e jo nesten heilt tonedøv. Seie ikkje at eg e någe bere sjøl, men gje iallefall trommå te någen så kan det, så har spelt trommår opp igjennom årå. Hadde nok blitt bere då ja.

aslak
13-10-2007, 13:41
Tror ikke det er så farlig om du er tonedøv når jobben er å holde takten på stadion. Hva er det han gjør feil?

Fredrik
13-10-2007, 14:26
Fredrik: Du vil bare være med på betingelse av at gruppa ikke står blandt hordene? For en helt du er...

.
Sa vel ikkje at d va ein betingelse! Eg sa at hvis de sko ha plass vekke fra Hordene - altså ikkje ein DEL av Hordene, så hadde eg heller blitt me der for å få opp stemningå

James Richardson
13-10-2007, 17:02
http://blogs.guardian.co.uk/sport/2007/02/09/the_end_of_the_old_ultras_viol.html

å si at Ultras ikke forbindes med vold blir vel meget feil.
Landet med flest (store) ultras grupperinger sliter iallefall med vold fra disse gutta.

There´s only one KEANO
13-10-2007, 17:37
Nå kan me vel i første omgang holda oss te Norge når det gjelde ultras. Som nevnt av tribunekultur merr enn ein gong i denne diskusjonen så gjelder det å få til en ultras mentalitet på tribunen, ikkje någe voldelige greiår. Som nevnt tidligåre av andre folk r det jo å skaba liv å farga tribunen som e hovedprinsippet med ultras, iallefall blant di i norge. Syns norske ultras er ett bra eksempel på at slike gruperinger ikkje trenge å ver voldelige. En ultras gruppering er sterkt savnet i jåttåvågen.......

aslak
13-10-2007, 17:57
Men "en ultras mentalitet på tribunen" (sic) er jo akkurat det samme som å starte en tribunelivsgruppe, bare ikke riktig så tøft?

Mattie J
13-10-2007, 19:29
Keano: du e nu rar...nu dere pro-ultras gjennom hele tråden komt med oppfordringer om å komme med artikler om at ultras har voldelige element...og hele tida sammenligna med ultras i utlandet...når da endelig nån kommer med en artikkel om ulras og vold....så ska vi plutselig kun diskutere ultras i norge?

MJ

dumlekongen
13-10-2007, 21:46
Må si det er mye vingling blant debatantene i denne tråden. Nå har jeg npk en gang lest gjennom alle 6 sidene for å sette meg skikkelig inn i saken.

På den ene siden her har vi de som støtter Ultras. De argumenterer sterkt for at det er en stor forskjell på Ultras og Casuals. Og de har helt rett.
Etter å ha diskutert denne problemstillingen på det gamle forumet med bl.a Newcome, så satte jeg meg ned for å lese hva det var disse to gruppene står for,slik at jeg kunne argumentere på et sakligt nivå med kunnskap inne.

På den andre siden her står de andre. Men her har bl.a MJ og helt rett. Han sier at det er mulig at det er to forskjellige grupperinger,men at de oppfattes som 1 gruppering ute blant folk. Og dette stemmer med min oppfatning av folk også.Det er dette som er det største problemet med å opprette en Ultras gruppe.
De aller fleste tror Ultras og Casuals er de samme. Slik var det med meg og før jeg satte meg skikkelig inn i sakene.

Det er og moro å se hvordan enkelte tilhengere av Ultras henviser til utenlandske Ultras grupper via linker, for å se hvordan de støtter laget med sang og rop. Slik ønsker vi også å fremstå. Vi vil være som dem.

Men når noen henviser til en link hvor utenlandsk Ultras driver med vopld, ja da tar men avstand fra disse fæle grupperingene i utlandet,for slik vil vi ikke ha det hos oss. Det finnes mye dritt blant Ultras. Bare godta det. Men alle er ikke like

Til slutt vil jeg bare oppfordre nok en gang at disse 20 som skulle lage mer liv en Hordene, om at de legger seg i trening og stiller neste kamp.
For som MJ sa, så må de nå bevise at det ikke bare var store ord,men at det og finnes handling bak disse ordene.

ralla
13-10-2007, 22:44
bra med diskusjon...men hvorfor har hordene ALDRI bannere o.l??noen som ikke syntes det er kult??også vil nabefalle folk å begynne synge med,men på en annen side...en ultrasgruppe hadde vært supert!det hadde blitt liv på stadion,men da må de være på en annen side av stadion enn hordene...så kunne vi sett hvor lite liv hordene lagde...

There´s only one KEANO
13-10-2007, 22:55
Konne vert i enten N-svingen ellår R-svingen. Motsatt av hordene, hadde blitt bra det.

ralla
14-10-2007, 02:23
noen som er enige??ingen vits i være stille...

dumlekongen
14-10-2007, 12:10
Lag en Ultras lignende gruppe å still dere på kortsiden motsatt av Hordene. Jeg sitter så godt som på midten og skal bedømme hvem som lager best og mest lyd.

Homer
14-10-2007, 16:15
kjære kongen av dumle, tror du virkelig en Ultras-gruppe blir bygget over natten, og at de er klare mot Stabæk? tror du bruken av tallet "20" var for å fremstille hvor dårlig hordene er, eller tror du de mente seriøst at 20 personer kan synge hordene ut? Jo visst har det også vært vold blandt Ultras i andre land, men det er vel ikke å ungå, i andre land der mentaliteten er litt anderledes. I Norge har, så vidt jeg vet, Ultras kun hatt en positiv innvirkning på fotballen. Å sammenlikne supportere fra andre land med norske supportere, er helt latterlig, uansett hvordan man sammenlikner dem. Når det er sagt, så tror jeg en ultrasgruppe kan ha en meget positiv invirkning på supporter-miljøet i Stavanger, som per dags dato er alt for dårlig.

dumlekongen
14-10-2007, 18:50
kjære kongen av dumle, tror du virkelig en Ultras-gruppe blir bygget over natten, og at de er klare mot Stabæk? tror du bruken av tallet "20" var for å fremstille hvor dårlig hordene er, eller tror du de mente seriøst at 20 personer kan synge hordene ut? Jo visst har det også vært vold blandt Ultras i andre land, men det er vel ikke å ungå, i andre land der mentaliteten er litt anderledes. I Norge har, så vidt jeg vet, Ultras kun hatt en positiv innvirkning på fotballen. Å sammenlikne supportere fra andre land med norske supportere, er helt latterlig, uansett hvordan man sammenlikner dem. Når det er sagt, så tror jeg en ultrasgruppe kan ha en meget positiv invirkning på supporter-miljøet i Stavanger, som per dags dato er alt for dårlig.
Kjære Homer og alle andre som føler seg truffet.

Jeg forstår bruken av tallet 20 for å understreke sin mening om Hordene. Samtidig var det og en undermening i min bruk også. Det er det samme om de er 20 eller 40 personer. Det jeg vil er at de isteden for å klage sin nød her inne,ja så gjør de faktisk noe med problemet.

Det er lett å sitte her på forumet å kritisere Hordene,forsanger,styret og gudhvermann. Men ta heller tak i situasjonen og gjør noe med den.
Nå har både jeg og andre påpekt ved flere annledninger både nå og tidligere,at isteden for å klage på styret,ja så sørg for å få valgt inn en eller to mann.

I steden for å klage over at Hordene er dårlige,ja så lag en egen supportergruppe og utkonkurer Hordene.

Jeg er så inderlig lei av å lese sytete innlegg om at Viking gjør ditt,hordene gjør datt og GO gjør ditt og datt. Og alle gjør det dårlig.

SÅ se til å ta ansvar og gjør noe med problemet da!!!!!

Einar
16-10-2007, 12:07
Ein eventuell ultras gruppering kan ikkje bli stabla på beina i løpet av natta. Dette må jo først avklares med viking, slik at di kan få disponert ett felt slik at personene som er villige til å bli med ( meg selv inkludert). Dette kan
avklares iløpet av vinterpausen, og forhåpentlivis blir svaret positivt. I mens må vi holde ut med livet på stadion di 2 siste kampene, som ikke har vært optimalt.

Homer
16-10-2007, 12:23
du er ikke helt dum du, Einar!

Mattie J
16-10-2007, 16:44
Det er da bare for de av dere som vil starte Ultras å bli enig her inne om hvilket felt dere vil stå på - og så kjøpe alle mann billetter på det feltet - dermed får dere vist dere fram de 2 siste kampan.

Eller bli det bare med snakket på ultras-gjengen, som det har vært de 2 siste åra

MJ

Jone
16-10-2007, 17:11
Tror nå dette vil bli vanskelig da dette er 2 kamper som sannsynelig blir helt utsolgt.
Vi må gjøre som Einar sier: Ta det opp med Viking etter sesongslutt sånn at vi kan få dette avklart å tildelt et eget felt/deler av et felt. Men for all del, vil noen begynne før å får organisert noe før så skal jeg henge meg på!

There´s only one KEANO
16-10-2007, 17:11
Det å få til ett smala billett-kjøb på stadion e lettåre sagt enn jort. Me tanke på at det e solgt øve 10 000 sesongkort ska ein ver gla om enn greie å få kjøpt billett samla på same felt. Tror me må venta te sesong før me får se ein eventuell ultras-gruppering

Homer
16-10-2007, 17:12
Det er ikke så lett. Det er f.eks regler for at det ikke er lov å stå oppreist på en sitteplass som ikke er forebeholdt fansen. På felt F kan faktisk ikke folkene på rad 13(tror jeg) og ned stå oppreist. Så den var litt tynn MJ!

Jone
16-10-2007, 17:29
Stemmer nok det med at di fleste plasser på stadion er sitteplasser som det skal sittes på. Før var rad 12 og oppover ståplasser på f-feltet men er det forandra til 13 og oppover.

There´s only one KEANO
16-10-2007, 17:46
E jo tragisk at folk ikkje har lov å stå. Nff-regel ellår uefa?

Jone
16-10-2007, 18:41
Tror UEFA er strengere enn NFF på det området. Tenker tilbake på Uefa-cup kampen mot Chelsea der det kun var tillat med sitteplasse på den gamle stadion. I tippeligaen og adecco-ligaen er det tillat med inntil 20% ståplasser av den totale kappasitet.

aslak
16-10-2007, 19:54
E jo tragisk at folk ikkje har lov å stå. Nff-regel ellår uefa?
Jeg regner med at du vet hvorfor det ble "forbudt" med ståtribuner?

Her er et hint: http://en.wikipedia.org/wiki/Hillsborough_disaster

sigrunn
16-10-2007, 22:11
Tror nå dette vil bli vanskelig da dette er 2 kamper som sannsynelig blir helt utsolgt.
Vi må gjøre som Einar sier: Ta det opp med Viking etter sesongslutt sånn at vi kan få dette avklart å tildelt et eget felt/deler av et felt. Men for all del, vil noen begynne før å får organisert noe før så skal jeg henge meg på!
Hvorfor kjøper dere ikke billetter før det blir utsolgt da?

Jone
16-10-2007, 22:32
For min egen del har jeg sesongkort. Går du inn på Viking sitt billettsalg å ser er det ikke mange ledige plasser igjen til kampen på mandag å di fleste er spredd ut over hele feltet.

Tribunekultur
16-10-2007, 22:38
Det blir uansett for tidlig nå. Man har hele vinterpausen på seg, og da har man også tid til å få klarlagt ting med Viking. Det beste fra begynnelsen av er å ha en god dialog med dem.

Jone
16-10-2007, 22:54
Ja, men det bør ikke ventes for lenge for å få klarlagt dette med Viking å få tildelt felt osv så alt er klart til neste år. Ståplasser på Viking stadion bør ikke bli noe problem når kappasitet er på 16600 å
Viking kan ha 3320 ståplasser for å oppnå NFF`s krav. Nå er det vel max 300-400 som står under kamp og evt. noen bortesupportere.

sigrunn
17-10-2007, 18:21
Noen som vet hva UEFAs krav er? Det er vel alle?

Einar
17-10-2007, 19:43
Litt tilbake til Ultras-diskusjonen: Ifølge http://www.vikinghordene.com/index.cfm?id=102684 ble Viking Ultras startet samtidig som nye stadion åpnet. Det endret senere navn til VikingTIFO. Hvorfor? "Vi er i skrivende stund en gjeng på rundt 10 stk." Er dette de samme som var med å starte Viking Ultras? Og er denne gruppen fremdeles i drift? Tifoen virker jo helt utdødd nå

Mattie J
17-10-2007, 20:13
Sigrunn: ja uefas krav e at at alle plasser som benyttes på stadion ska være sitteplasser, men da vi va i gruppespillet i uefa-cupen i 2005 så va det ingen vakter som krevde at vi skulle sitte å se kampen.

MJ

aslak
17-10-2007, 20:15
Noen som vet hva UEFAs krav er? Det er vel alle?
Jeg mener UEFAs krav er alle ja. Så under eventuelle europacupkamper må ståfelt stenges.

Mattie J
17-10-2007, 20:16
Litt tilbake til Ultras-diskusjonen: Ifølge http://www.vikinghordene.com/index.cfm?id=102684 ble Viking Ultras startet samtidig som nye stadion åpnet. Det endret senere navn til VikingTIFO. Hvorfor? "Vi er i skrivende stund en gjeng på rundt 10 stk." Er dette de samme som var med å starte Viking Ultras?
Ultras-gruppa va navnet som Tifo-gruppa tok og ble vel forandra etter press fra Viking. Ja tifo-gruppa har virka helt fraværende denne sesongen, det er jeg enig i

MJ

Tribunekultur
17-10-2007, 20:37
Har hørt det bare er to mann i Tifo-gruppa. Ikke så lett da.

clockh
17-10-2007, 22:43
Men hvis det blir en ultras gruppe neste år så kan vel de stå for mye av TIFOen.

Tribunekultur
17-10-2007, 23:28
Synes gruppen bør hete 1899 eller Brigade 1899. Vet ikke helt hva folk synes.

Jone
18-10-2007, 18:16
Høres ut som bra navn begge.
Samme for meg va det heter bare at noe blir gjort for å få gruppen opprettet før neste sesong starter. Virker vertfall som det er interesse for å få til noe seriøst.

clockh
18-10-2007, 18:34
Brigade 1899 va tøft!

Jetfly
18-10-2007, 20:39
Eg har aldri hatt sansen for Hordene.. Så viss det bler ein nye gruppa så ikje e liga ***** så hordene så kan det ble bar:P

Klint
21-10-2007, 00:50
Blir det ei ULTRAS gruppe er jeg med!!

Tribunekultur
21-10-2007, 00:51
Haha, ser du er i full gang allerede :]