PDA

Vis full versjon : Hva skjer med Hordene?

Ultras79
23-10-2007, 00:16
Etter lang tids fravær så syntes jeg at det var på tide å komme tilbake med noen meninger angående Hordene. De første årene på Viking stadion skjedde det en positiv utvikling med Hordene. Bedre fasiliteter, flere medlemmer, entusiasme og flagg gjorde at Hordene ble mer synlige og hørbare.

Nå, i Viking sin beste sesong på 16 år føler jeg at Hordene har fullstendig stagnert. Det har vært en del ting som rett og slett har forverret seg denne sesongen. Flaggene har forsvunnet, TIFO gruppa har forsvunnet og Hordene har ikke fulgt utviklingen til laget. Per i dag så er Viking et topplag, med en supporterklubb som ligger på nedre del av tabellen.

Kampen mot Stabæk var et godt tegn på dette. I en så viktig kamp med en fullsatt stadion så var det overraskende lite trykk i Hordene.
Føler at tiden nå er inne for å spørre seg selv om hva skjer videre og hva kan vi gjøre for å bli bedre. Personlig føler jeg at med dagens ledere, og rammene med et begrenset antall stående supportere så vil ingenting forandre seg. For all del, lederne i Hordene er flinke med arrangementer, turer og økonomi, men når det gjelder tribuneliv og Tifo så virker de inkompetente og uengasjerte. Det virker som om Status Quo er helt i orden.

Jeg drømmer om en ny supportergruppe, ikke fordi jeg har noe i mot Hordene men fordi jeg føler at de har stagnert og viser lite tegn til utvikling. Jeg håper på en ny gruppe som ikke har negative fordommer fra befolkningen, en fargerik gruppe med flagg, bannere, bevegelse og trommer. En gruppe med en engasjert, karismatisk tribuneleder som holdt det gående i 90 minutter helt uavhengig av resultatet.

Hvordan skal vi få Hordene bedre? Hvem skal starte den nye gruppen? Og hvor skal vi finne den karismatiske lederen? Ikke vet jeg, men jeg håper vi snart kan se en tydelig og positiv utvikling og at Viking stadion også skal bli fryktet pga livet supporterene lager.

PelleB
23-10-2007, 00:33
Kanon innlegg. Jakten på en eller flere som er villige til å ta tak i dette er vel det viktigste. Er det noen frivillige?

ElleRs kan jO J-L kanskje ta et tak? Han er ganske negativ til hordene, har dyp ForståeLse av alt soM skjer i og rundt en FotbAllklubb og supporterene rundt, Og virker som en type som kan stå oppreist i motvind.

mrhaaland
25-10-2007, 21:36
forlite alkohol til folket. Bare vent til Bergen. då komme folk til å ta det igjen

clockh
25-10-2007, 21:53
Mye bra Ultras79, som vanlig. En ting jeg bestemt mener må til er å øke antall ståplasser og det dramatisk. Snakket med en i styret om nettopp dette, men han mente det var lite vits i og med at Hordene ikke klarte å selge ut de få ståplassene som allerede var. Min mening er, la E,F og G bli ståplsser så ser vi hvor mange som vil lage stemning og hvor mange som er der for billige sesongkort. Er jo ikke vits at det sitter en haug med folk der som ikke er interessert i synge spør du meg.

Ultras79
25-10-2007, 23:05
Mye bra Ultras79, som vanlig. En ting jeg bestemt mener må til er å øke antall ståplasser og det dramatisk. Snakket med en i styret om nettopp dette, men han mente det var lite vits i og med at Hordene ikke klarte å selge ut de få ståplassene som allerede var. Min mening er, la E,F og G bli ståplsser så ser vi hvor mange som vil lage stemning og hvor mange som er der for billige sesongkort. Er jo ikke vits at det sitter en haug med folk der som ikke er interessert i synge spør du meg.
Helt enig! Personlig så mener jeg at folk har lettere for å synge med hvis de står oppreist. Bare se i perioder av kamper på Viking stadion når hele svingen reiser seg, plutselig så blir antall syngende supportere doblet.

For de som er uenig, så er det jo bare til å følge bråket som har vært i England hvor klubber og politi har prøvd å få folk i svingene til å sitte ned uten å lykkes. Argumentet til fansen har vært at det er lettere å heie når man står! Felt E, F og G skulle vært tvungne ståplasser. Med dagens tilskuersnitt så hadde det ikke vært problemer med å selge ut svingen allikevel.

En annen ting er at det ser mye bedre ut når svingen står istedenfor å sitte.

dumlekongen
25-10-2007, 23:25
Det blir helt feil å selge tvungne ståplass billetter. Hva skal bli det neste? Slipstvang?

Skal en få alle til å stå i svingene så må det gjøres gjennom en holdnings endring hvor en klarer å få folk til å stå av egen vilje og lyst. Det hadde helt klart sett bedre ut,men så lenge det er seter, så må folk få sitte om de ønsker det selv.

clockh
26-10-2007, 10:24
Det blir jo ikke tvang DK. Hvis Hordene/Viking går ut å sier på tidlig tidspunkt i sesongen at fra og med neste sesong blir f.eks E, F og G ståplasser. De som ønsker beholde sine plasser gjør det, men da mot at de "må" stå gjør det mens de som ønsker å sitte får et annet tilbud av Viking enn annen plass på stadion. Man kunne f.eks satt prisene enda mer for de som ønsket å stå selvom sesonkortene allerede er utrolige billige.

Man kunne ihvertfall prøvd dette en sesong. Hvis det skulle vise seg å være totalt fiasko så kunne man godt tilbake til sånn det var. Man vet ikke før man har prøvd. Det hadde og sett så mye mye bedre ut på tv når man ser at folk står fra rad 1 og oppever. I dag ser man ikke hvor Hordene står pga at ståplassene begynner på rad 12 og oppover.

Jeg mener bestemt at antall ståplasser må økes drastisk om kanskje ikke alle feltene om gangen.

ralla
26-10-2007, 21:42
smått enig clockh...
vet at dette er utenfor sammenhengn med spør uansett;noen her som var de store vikingflaggen på 1*1m??går det greit å stå på kamp med de eller??kjøpte idag,men er usikker på om jeg tar det med til bergen..

Tribunekultur
04-11-2007, 16:40
Jeg er egentlig ganske klar for å starte gruppe til neste sesong. Men det er lite vits om man ikke har en god dialog med både Hordene og Viking. Viktigste er at denne gruppen tilhører Hordene, og at det er bra sammarbeid om å løfte tribunelivet opp noen hakk på stadion. Det er mye som må gjøres, men man har god tid nå.

mattis kongen
04-11-2007, 23:17
det er veldig bra at noen er villige til å få til et bedre tribuneliv på stadion.....
og jeg tror d er mange som vil bli med for å få dette til, jeg er blandt dem og elsker å lage liv på tribunen. tror også det bør være et samarbeid med hordene for at det skal lykkes.

kakao
06-11-2007, 00:30
Fantastisk bra hvis någen faktisk omsider klare å ta steget videre fra å snakka om det her te å iverksetta i praksis! Alle vett jo at det e kjempemange som vil at stemningen ska bli bedre, men at det e ingen som tør å starta å laga liv. Stavangerfolk trenge någen nøkkelpersoner som starte å laga liv, den utløsende gnisten. Merke jo at folk kan laga liv om det bare e någen som sette i gang!

Bambusjens
04-08-2008, 21:00
Det er meget positivt at Hordene har tatt fatt i flatfylla som tidligere var ekstrem.Alle verstingene som jeg selv kaller det må jeg si har blitt ganske betraktelig roligere.Ingen som står i trappene å galbrøler med alkohol i hendene lengre.Det skyldes vel gjerne at vaktholdet er temmelig stort nå.Så mange års diskusjoner angående tribunefylla kan vi nå endelig legge bak oss.Det lille som måtte være igjen legger man jo ike merke til så da gjør jo ikke det noe.Bra innsats av vaktmannskapene.Syns dem fortjener litt ros jeg.