Vis full versjon : Utvidelse av Viking stadion
Ultras79
24-10-2007, 19:11
Det var med stor glede at Viking supporterne kunne lese at det byggeteknisk lar seg gjøre å utvide Viking stadion. Det var mange som fryktet at rammene nå var satt for lang tid fremover og at en utviding i frremtiden ikke hadde vært mulig.
Personlig mener jeg at det er mange grunner til en utviding:
1. Dagens tilskuersnitt er tett opp mot kapasiteten. Og med Viking sine prestasjoner nå så kommer snittet sannsynligvis også til å øke neste sesong.
2. I 2008 risikerer Viking å oppleve det samme som Brann gjorde i år, at de til slutt må si nei til folk som ønsker sesongkort.
3. Alle VIP-boksene er solgt. Med det enorme næringslivet i Stavanger kunne Viking garantert klart å selge dobbelt så mange VIP-bokser.
4. En større stadion kunne også åpnet for en enda større prisdifferensiering. Hordene kunne fått et utvidet tilbud, familiefeltene kunne økes og forsømte grupper som studenter og pensjonister kunne fått sine rabatter.
5. Viking kunne fylt stadion nedenfra og opp. Dette er et prinsipp som noen utenlandske klubber allerede bruker. F.eks Milan og Inter selger kun 3 etasje i svingene når de to nederste etasjene er utsolgt. Det vil si at stadion ikke hadde sett glissen ut selv om det ikke var fullt.
6. Klubber med mindre appell og mindre publikumsgrunnlag har eller skal bygge stadioner med kapasitet tett opptil Viking sin:
Start 14 500, Odd 13 500, Fredrikstad 12 500, Stabæk 15 000, Strømsgodset 12-15 000. I tillegg kan det nevnes Haugesund og Bryne med 8 500 hver. Med tanke på størrelsen på byen og tilhengerskaren burde Viking sin stadion vært betraktelig større enn disse lagene.
7. Stavanger, Sandnes og Sola alene har de siste årene vokst med 4000 nye innbyggere hvert år. Om 40 år kommer det til å bo over 100 000 nye innbyggere i regionen. Ergo øker publikumsgrunnlaget betraktelig for hver sesong.
8. Flere seter betyr flere penger. Med en større stadion kunne Viking sine inntekter nærmet seg inntektene som FC København og Rosenborg har.
Nå sier jeg ikke at stadion bør utvides til hele 30 000, men en kapasitet på 23 000 kan forsvares. Viking bør ligge på noenlunde samme størrelse som RBK og Brann. Ledelsen bør ikke bare si at dette blir langt frem i tid. Behovet er der allerede.
kizza189
24-10-2007, 19:41
Bra at det går ann og utvide:P På stabæk kampen var det så vidt jeg fikk billetter :S
Meget bra Ultras79.
Du trekker fram mange gode poeng som jeg selv har tenkt på selv og som forsvarer en utvidelse. Håper dette blir en realitet om noen års tid.
En gang må vi vel klare å slå rekorden fra 79? da 18800 så Viking Odd i semien.
Er enig med poengene dine, Ultras79
Er absolutt for en stadionutvidelse, men litt skeptisk til 30000.
Mener at 23000 er bra, men så lenge muligheten for å utvide etterhvert ligger der, så er det flott.
Lurer veldig på hvordan stadionet ser ut når den er dobbelt så stort, håper ikke at den blir som St. James Park i Newcastle, ikke særlig fint synes jeg...
Jokkis90
25-10-2007, 18:04
hvis det e mulig og utvide vil det komme til fordel for alle, klubben viking, spillere, byen og ikke minst publikum.
mrhaaland
25-10-2007, 19:21
Ja. Men hvor skal me spille i mens? Eiganes? Bryne? Haugesund?
Tar jo ikke 4 år å bygge ut, tipper de klarer det fra november til april. Men, skal de først utvide kan de like så godt smelle til med 30.000
Jokkis90
25-10-2007, 22:16
30 000 det jo nesten dobling trur du de skulle klare det på så kort tid hvis de sko bygge ut?, det e trossalt snakk om ca 4 måneder det du seie der. øke til ca 23 000 vil vel vært en begynnelse?
dumlekongen
25-10-2007, 22:29
30 000 det jo nesten dobling trur du de skulle klare det på så kort tid hvis de sko bygge ut?, det e trossalt snakk om ca 4 måneder det du seie der. øke til ca 23 000 vil vel vært en begynnelse?
Det blir alt for dyrt å bygge på i en to-gang. Nei skal det bygges ut så må alt bygges med en gang. De trenger ikke gjøre det dyrere enn de må.
I tillegg så er kravet fra NFF 30 000 plasser om Viking og Stavanger ønsker å være med på å dele mesterskaps kamper.
Har vel egentlig ikke peiling på hvor lang tid det eventuelt vil ta, men at Viking gjør som da de åpnet i jåtta og spiller f.eks 3-4 bortekamper før man spiller hjemme. Det er vel problemstilling Viking må ta opp. Ser det står noe om det i SA i dag.
Men ja, skal man først utvide så klem til med UEFA kravet og bygg for 30.000.
Fotballidio10
26-10-2007, 10:53
Som nevnt i et tidligere innlegg her er det fullt mulig å få stadion til å virke rimelig fullsatt med feks 20000 hvis kapasiteten er 30000.
Fylle opp tilnærmet sånn som idag, og de nye og øverste setene selges sist....
I Spania og Italia kan hele seksjoner være dekorert av TIFO og annen reklame, det ser bra ut og "ingen" tenker på at stadion ikke er fullsatt.
Bare en tanke...
Les punkt 5 som ultras79 skrev;)
Viking hadde fint greid å selga 30000 biletter t store kamper så viking-brann viking-start og selvfølgelig 16mai kampane
dumlekongen
27-10-2007, 12:26
Viking hadde fint greid å selga 30000 biletter t store kamper så viking-brann viking-start og selvfølgelig 16mai kampane
Jeg tror at 30 000 er litt i overkant for Viking,selv mot Brann og Start. Unntaket måtte være en veldig viktig kamp, eller en 16 Mai-kamp med en attraktiv motstander med mange bortesupportere.
Det viktigste er å få en stadion som rommer mer og gjerne en som tillfredstiller EM-krav.
Selv om de ikke klarer å fylle stadion med 30.00 selv til storkampene betyr det jo ikke at man aldri kommer til å klare det i fremtiden. Man må også tenke framover DK. Sei Viking klarer mellom 20-25.000 på storkampene noesom absolutt ikke er utenkelig. Om kanskje 15-25 år fyller Viking stadion 30.000. Hvem vet.
dumlekongen
27-10-2007, 14:55
Selv om de ikke klarer å fylle stadion med 30.00 selv til storkampene betyr det jo ikke at man aldri kommer til å klare det i fremtiden. Man må også tenke framover DK. Sei Viking klarer mellom 20-25.000 på storkampene noesom absolutt ikke er utenkelig. Om kanskje 15-25 år fyller Viking stadion 30.000. Hvem vet.
Jeg tenker da fremover jeg. Hvis du leser innlegget mitt,så skriver jeg at jeg ikke tror at Viking klarer å fylle en 30 000 stadion så ofte. Men alikevel må vi bygge en stadion for EM-krav dvs 30 00. Så vi er igrunnen enige.
Mattie J
27-10-2007, 20:02
Med ved å senke billettprisene en ca 15-20% fra dagens nivå - så vil sjansen for å øke tilskuertallet betraktelig, samtidig som Viking henter inn mer i billettinntekter
Og ska man bygge ut Stadion, e man nødt til 'forlenge' dagens tribuner. Ska man bygge en 2 tier stadion må dagens stadion rives, da bærekontruksjonen ikke vil tåle en 2nd tier.
Uansett en single tier stadion ser mye mer fryktinytende ut for motstander laget enn ka en 2 tier vil
MJ
Steenslid
27-10-2007, 20:50
Jeg ser positivt på det, ikke mer å si om det. Men hvis dette går til, og under utbyggingen, hvor må Viking spille når de driver å bygger på stadion hele tiden?
Ultras79
29-03-2008, 11:33
I gårsdagens VG innrømmer Østenstad at Viking Stadion allerede er for liten og han lover at den skal utvides hvis Viking fyller stadion i hver seriekamp i 2008. Når Viking stadion stod ferdig i 2004 så var kapasiteten stor nok med tanke på Vikings publikumsmasse og snittet i Tippeligaen. Nå er den imidlertid for liten. Viking er en merittert storklubb i Norge og kommer fra en av Norges storbyer. Stavanger regionen er Norges tredje største tettsted og bare Oslo har større befolkningsvekst. Ergo er det naturlig at Viking skal ha større kapasitet enn middelhavsfarere og bånnlag fra mindre byer.
Man kan se på kapasiteten til de stadionene som er bygget de siste årene:
Start(14 500), Odd(13 500), Fredrikstad(12 500), Molde(11 000).
De som holder på å bygges:
Brann(24 000), Strømsgodset(15 000), Stabæk(15 000), Ham Kam(10 000).
Og de det foreligger konkrete planer om å bygge:
Vålerenga(22 000), Lillestrøm(20 000).
Da ser man at kapasiteten på Viking Stadion er for liten og ikke står i stil til klubbens og regionens størrelse. Norges tredje største region skal ha en stadion som tar betraktelig mer enn lag som Start, Odd, Stabæk, Strømsgodset og Lillestrøm f.eks.
Å utvide stadion handler også om å øke inntektene, kunne differiensere prisene enda mer og å kunne skape det samme trøkket som Rosenborg og Brann på hjemmekampene. Hvis stadion er bortimot fullsatt hver kamp så kan ikke Viking øke inntektene mer på andre måter enn å skru opp prisene igjen. Noe som publikum ikke øsnker. Ved å bygge en ny etasje på den ene langsiden vil kapasiteten økes til 23 000. Det hadde vært perfekt både med tanke på utviklingen av Vikings tilskuertall og utviklingen i Tippeligaens tilskuertall. Så hvis Norge fikk EM, så kunne stadion utvides enda mer på et senere tidspunkt.
Nå er det opp til Viking sine tilskuere å fylle stadion i hver kamp.
Ultras79
29-03-2008, 11:58
Ser at Lyn, laget med supportersangen 20 000 tomme seter, mener at Ullevaal Stadion er for liten for dem om 5-10 år:
- Dersom både Vålerenga og NFF flytter ut, vil vi selvsagt seriøst vurdere å overta Ullevaal. Definitivt, sier direktør Erik Langerud.
- Er den ikke for stor for Lyn?
- Ikke om ti år. Da er den for liten. Nei, fem år, sier markedssjefen vår ved siden av meg, ler Langerud.
Her er artikkelen:
http://fotball.aftenbladet.no/eliteserien/article103691.ece
mrhaaland
29-03-2008, 12:44
Bygg ud nå. Me trenge ca 30 000 om 2-10 år.
Får me EM så må me jo bygga ud uansett
4. En større stadion kunne også åpnet for en enda større prisdifferensiering. Hordene kunne fått et utvidet tilbud, familiefeltene kunne økes og forsømte grupper som studenter og pensjonister kunne fått sine rabatter.
Før Hordene får noe bedre tilbud bør supporterklubben rydde opp mener nå jeg.
Personlig synes jeg det er rart at de i det hele tatt får fordeler så lenge de ikke rydder opp i problemene!
Vikingboy_89
29-03-2008, 22:51
De som holder på å bygges:
Brann(24 000), Strømsgodset(15 000), Stabæk(15 000), Ham Kam(10 000).
Og de det foreligger konkrete planer om å bygge:
Vålerenga(22 000), Lillestrøm(20 000).
Hva vil LSK med 20 000 når det sjelden er fullt på den lille de allerede har?
Ellers er jeg positiv til utbygging av stadion. Både med tanke på dagens pågang for å få biletter, samt den økende befolkningsveksten. Viking stadion er for liten, og det blir ikke bedre plass de kommende årene.
Brann bygger ut til 22 000.
Ellers kan jeg ikke se at Viking har behov for 30 000 seter. Det må i såfall være midlertidig.....
Jeg synes Viking må gi faen i om vi kan få et par kamper i et EM. Det er begrenset hvor mye en kan tjene på det. Bygg ut til så mye det er forsvarlig å bygge ut.
Jeg vil si at rundt 20- til 23 000 er rimelig.
Mattie J
30-03-2008, 14:59
Har du tenkt på ringvirkningene for stavanger-regionen om vi sku få et EM?
Det vil gi Stavanger spesielt og bydelene rundt(sandnes, sola og randaberg) stor enorm PR, en PR regionen ikke har råd til å skaffe for penger. Det gir næringslivet i stor-Stavanger store ekstra inntekter noe som igjen kommer innbyggerne til gode senere.
Dessuten så er nok et stadionanlegg til 30 000 for lite i 2025 uansett. Ved å bygge ut Stadion så økerr jo næringsarialet noe som gir masse ekstra inntekter til Viking (kjøp, leie) evt så kan viking øke konferanse avdelingen sin og bli en av regionens største på konferanser.
Så alt i alt - bygg ut...helst i går.
MJ
Steenslid
30-03-2008, 21:39
Liker idéen om 20.000 på stadion jeg.
http://web3.aftenbladet.no/sport/fotball/article624234.ece
Lurer på hvilke krav UEFA har til transport fra og til stadion. Det er vel noe med at stadion og område skal være tømt så så lenge etter kampen er slutt. Det kan umulig gå bra med over 30.000 tilskuere i en EM kamp om det skulle bli aktuelt.
Det er jo bare å sette opp 90.000 busser og 40.000 tog, så bør ikke transporten bli noe problem.
Mattie J
11-04-2008, 16:43
Det er jo bare å sette opp 90.000 busser og 40.000 tog, så bør ikke transporten bli noe problem.
Men kjenne æ Veolia Transport og nsb rett, så bli det da satt opp 9 bussa og 4 tog
MJ
MacGyver
11-04-2008, 17:02
Haha. Hadde ikke forundret meg.
Ultras79
18-04-2008, 15:19
Start kan få fotballpub:
http://fotball.aftenbladet.no/forstediv/article105401.ece
Hvis de kan få pub i bibelbeltet så bør vi få det her også. Det hører med til sjeldenhetene at jeg tar meg noen øl før kamp, og jeg er heller ikke som engelskmennene som ikke kan gå på kamp hvis jeg ikke har drukket. Men jeg synes at hvis det skal være alkoholservering på fotballstadioner, så skal det være det for alle, ikke bare for VIP'en. Vet at Viking har kjøpt flere lokaler i stadionkroppen som de ennå ikke har funnet ut hva de skal bruke til.
mrhaaland
18-04-2008, 17:32
PUB, Hotel, Storsjermer og 30 000
Ja til alt, Tenk kor mye penger det er hente i dette, så kan di rive 5 000 itte em vist me får det
vBulletin® v4.0.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.