PDA

Vis full versjon : Vikinghordenes rolle

Storhaug
05-08-2009, 14:59
I vinter lanserte Hordene (? I hvertfall ledende personer i hordene) en ny nettside, altforviking.com. Denne skulle være en uoffisiell side med saker relatert til aktive supportere, bildegallerier, turrapporter, konkurranser og info i forkant av hjemme- og bortekamper. Med andre ord ting som sannsynligvis ville hatt den effekten at den ville knyttet sterkere bånd mellom medlemmer og verve potensielle nye. Sannsynligvis ville også en slik side ha den effekten at den ville skape generell entusiasme knyttet opp mot supporterlivet i Viking. Siden har nå ikke blitt oppdatert siden ca april. Vi ble også lovet at den skulle være oppe og gå innen 1. mai. Noe som vitterlig ikke har skjedd når vi skriver begynneslen av august.

Videre så har vi vikinghordene.com som i utgangspunktet kun fungerer som en nyhetsportal for nyheter rundt klubben. Hvorfor brukes ikke siden som en infokanal lik den altforviking.com var ment å brukes som i påvente av at denne en gang skal bli operativ igjen. De aller fleste som er brukere av vikinghordene.com er i stand til å skaffe seg vikingnyheter på egenhånd. På forsiden nå finner vi litt statistikk om tidligere års tabeller, hvem av spillerne som er best grillkokk (!), to spillerbørsrelaterte saker, reklame fra en turoperatør angående bortekamp for landslaget. Samt en "etterlengtet" kjempenyhet (barneskjerf).

Informasjonen om bortekampene er ikke oppdatert siden før stabæk-kampen. Hvorfor har man ikke arrangert tur til de to siste kampene? Jeg vet at man ikke hadde nok påmeldinger til denne nevnte kampen (nedskalering burde uansett vært mulig), mens man mot Fredrikstad ikke prøvde en gang.

Hvor er entusiasmen? Hvor er mobiliseringsviljen? Man kan spørre seg om Hordene er fornøyde med tingenes tilstand eller hva Hordene er ment å være.

Fokuset for Vikinghordene som organisasjon skal i mine øyne alltid være på å gi laget best mulig støtte fra tribuneplass. Har du valgt å stille som kandidat for styret så er det som skal være den overordnede målsetningen for alt arbeid du utfører i organisasjonen sin regi. Vi trenger virkelig ikke en spillerbørs nummer fem, eller informasjon om grilleferdigheter. Dette kan media ta seg av. Legg ut et skriv foran hver kamp. Man til innsats. Mobilseringstiltak vil alltid, i en eller annen form, fremme tribunelivet.

Det er mulig at altforviking.com drives på privat initiativ, men innlegget mitt er like gjeldende.

Bruk ressurser der ressursene trengs!!

Capo
06-08-2009, 03:39
Jeg ble fortalt av et medlem i Hordene at Altforviking.com måtte skrinlegges pga at de som drev siden satt i styret og ikke fikk drive en konkurerende side til Hordene. Dog bare noe jeg har hørt, men det virker troverdig. Bra innlegg og du tar opp et viktig emne. Savner også litt info fra styret om tanker rundt diskusjonene om Hordene, tribuneliv og diverse andre ting. Synes der er svært få saker som interesserer meg på hjemmesiden. Børsen leser jeg heller i avisene. Men for all del, cred til de som prøver å holde siden i gang.

Storhaug
10-08-2009, 11:54
Dersom de ikke fikk fortsette så burde i hvertfall "redaksjonen" tatt seg selv i nakken. Tenk om hordene hadde fokusert på tribuneliv og engasjement i stedet for uviktige artikler og pushing av rekvisita. Satt og så Molde-Rosenborg med et halvt øye i går. Etter de to siste kampene der oppe fra, må jeg si at tornekrattet faktisk fremstår som (mye) bedre enn Hordene. Da er det noe som er alvorlig galt!!

Er folket fornøyd med tingenes tilstand? Er ikke tribunekultur noe vi bryr oss med i Stavanger? Er man fornøyd så lenge organisasjonen tjener penger? Og når vi først er inne på penger, hvor blir egentlig inntektene brukt? (kontigent og overskudd av salg) Ser jo strengt tatt ikke ut som om det foregår noen subsidiering i forbindelse med reiser.

JK!!
10-08-2009, 12:27
Savner også saker om tribuneliv og stemningsraporter eller liknende. Men likevel står salg av supporterutstyr for en stor part av inntektene til Hordene, noe som nok gjør det nødvendig å reklamere for dette på sidene.

Hva pengene blir brukt til kan du studere nøyere her.
http://www.vikinghordene.com/doc/budsjett%202009%20Hordene.pdf

Storhaug
11-08-2009, 02:37
Viser ikke dette budsjettet at Vikinghordene har vokst seg større enn man trenger å være? En million i budsjetterte inntekter og kun to hundre tusen til tifo og tur.. Dersom man også bruker åtti tusen på arrangementutgifter og man kun regner kontingentinntektene har man hundre og tyve tusen igjen. I tillegg bør man bruke et mindre beløp på en webside.

I dette budsjettet hadde man ikke trengt å styre særlig mye med varelagre, innkjøp, driftskostnader og lignende. Da ville man fått frigjort ressursene til aktiviteter som er relevante i forhold til det som burde være organisasjonens kjerneformål, tribunelivet.

Her synes jo fokus å være på å drifte en Boingklubb for voksne.

JK!!
11-08-2009, 03:44
Nå er ikke akkurat jeg noen økonom, men slik jeg ser dette med "boingklubb" er innkjøp varer på 300 000kr, mens kiosk/supporterutstyr gir inntekter på 400 000kr. Da står man jo her med et overskudd på 100 000kr som alene kan stå for hele tifobudsjettet. 100 000kr er for øyeblikket mer en nok for å få tifoen til å gå rundt, her er det heller andre faktorer som spiller inn. Hadde man nå ikke hatt dette salget måtte det kuttes 100 000kr i fra andre poster, noe som igjen kunne ført til enda mindre turbudsjett osv. Men jeg tror forøvrig at alle kan se at Hordene for øyeblikket er betydelig bedre på butikk en tribune.

Storhaug
13-08-2009, 11:30
Du har rett dersom det er gitt at det gagner Hordene å ha en så stor virksomhet. De hundre tusen kunne like gjerne gått fra en av postene som er relatert til drift. Jeg hadde blitt meget overrasket om kiosk- og supporterutstyrsalget ikke hadde gått med dette tilsynelatende overskuddet.

Synes man ikke allikevel at det kan se ut som at vinningen går litt opp i spinningen da? Å drifte disse to overnevnte "aktivitetene" må jo nødvendigvis gi andre indirekte utgifter og oppta store deler av de ressursene man har tilgjengelig i form av arbeidskraft.

Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er pengene det står på når det gjelder TIFO.

Det siste du skriver er essensen i poenget med denne tråden. Vikinghordene er ikke i nærheten av å oppfylle potensiale sitt, og da mener jeg at et av problemene er at de er så pass mye flinkere på å drifte "boingklubben for voksne" enn å "drifte" tribunen. Da er tesen min at ressursene man har brukes feil.

Forøvrig flott av Tifogruppen å gi en redegjørelse av sesongen så langt. Håper andre lar seg inspirere:)