PDA

Vis full versjon : Litt mer lyd, instrumenter f.eks

våland
03-02-2008, 05:54
Først og fremst, dette er ingen klage. Stor honnør til hordene og tifo gjengen for det som blir gjort for å gjøre stemningen magisk på Viking Stadion.

Det har bare slått meg noen ganger (spesielt hjemme mot lillestrøm i sommer) at det kanskje kunne vært mlitt mer lyd. Kanskje til og med noe som er typisk for Viking og/eller Stavangerområdet (bryne har jo sine bjedle). Kunne det for eksempel vært mulig å få fatt i en sånn bronselur (eller noe lignende) og bygd den lyden inn i noen rop eller sanger? Det er sikkert et dumt forslag, og mange som har mye lurt å si mot det. Eller kanskje noe så enkelt som trommer? Eller oljefat? Eller klasking av sardinbokser (eller heter det esker?)?

Nå er jeg heller ikke den som er oftest å finne på Stadion siden jeg ofte er ute og reiser i Oljå. Dette er ment mer som en ide fra min side.

Takk for at du leste innlegget så sees vi på Stadion når gullet kommer hjem

Hilsen en enkel gutt fra Våland

Tribunekultur
03-02-2008, 13:10
Bronselur? Er da fotballkamp vi skal være på, ikke et konsertarrangemenet, ei heller oljefat. Nei takk, ikke drep supporterkulturen helt.

mrhaaland
03-02-2008, 13:25
Tror ikkje dette va den beste ideen eg har hørt men kreativt va det.
Eg savne den trompeten me hadde for nogen år si

Tribunekultur
03-02-2008, 13:33
Trompet? Nå skal jeg ærlig innrømme at det eneste jeg er fan av er en tromme som man vet hvordan man skal bruke på tribunen. Mange supporterklubber rundt omkring i verden som har suksess med det. Hold oljefat og trompeter borte fra tribunen.

mrhaaland
03-02-2008, 13:35
me bruktan te. Heia viking, heia viking. nå ska me mot toppen gå osv...
i begynnelsen av den så spilte ein på trompet. den savne eg

Milburn
04-02-2008, 22:04
Først og fremst, dette er ingen klage. Stor honnør til hordene og tifo gjengen for det som blir gjort for å gjøre stemningen magisk på Viking Stadion.
stemningen magisk? tifogjengen? var vel knapt tifo i hele fjor.. lurer på hvor du har vært å sett kamp..

VikingSupras
05-02-2008, 23:26
stemningen var bra! men ikke magisk !

Spurs
21-02-2008, 13:41
Trompet på fotballkamper er faktisk ganske kult! bare se på England kamper, når de spiller England till I die, rule britannia osv.. Tromme med trompet skaper et vanvittig trøkk og vi har god kultur for trompeter å den slags instrumenter her i landet, noe som jeg tror vil dra med mer folk på synging. Personlig mener jeg at vi ikke burde se på hvordan supportere i sør-europa gjør det, den type supporterkultur har vi egentlig ingen kultur for i dette landet...

Homer
25-02-2008, 15:34
Nei, nei og nei. Ikke få inn noe type instrument, bortsett fra en evt. tromme. Vrir meg like mye i håret hver gang jeg ser kamp fra Fratton Park på fjernsyn.

Tribunekultur
25-02-2008, 21:50
Nei, nei og nei. Ikke få inn noe type instrument, bortsett fra en evt. tromme. Vrir meg like mye i håret hver gang jeg ser kamp fra Fratton Park på fjernsyn.
Stadion med best stemning i England? :]

United away, love it.

clockh
26-02-2008, 07:55
England e jo nesten dårligere enn Norge jo når det gjelder stemning!

Milburn
03-03-2008, 01:13
var det et forsøk på å være morsom?

dumlekongen
03-03-2008, 02:16
Det er etter min mening en av de dummeste påstandene her inne iår.!!!! Hva har du å utsette på England,hvor de synger gjennom hele kampen???
At de ikke veiver med de dumme flagga og at de ikke brenner pyro hver 5 min??

Tribunekultur
03-03-2008, 02:18
Tror du bør ta deg en tur til England. Latterlig påstand.

Mattie J
03-03-2008, 16:37
Syns egentlig våland har et par gode forslag her. Tribunekultur har sett seg altfor blind åpå England og Italia, vi nordmenn er norske ikke Italienske ikke Engelske. Vi i hordene burde gå i brensjen for å skape en særegen norsk tribunekultur som gjør at andre vil se til oss istedetfor å være copycats...kopier blir aldri bedre enn orginalen uansett

Våland sitt forslag er i så henseende glimrende, for ikke bare e det typisk norsk men iog røtter fra stavanger-området.

Så istedet for å avfeie forslaget som høl i huet etc så la oss heller ha en brainstorming-session der ingen forslag e for dumme og ingen forslag utelukkes.

Og tribunekultur, jeg vet du hadde ivret etter å få innført brponselur på stadion og Roma og Prtsmouth-tilhengerne hadde brukt det.

Når det er sagt, tribunekulturen i Italia og England oppsto ikke ved at de kopierte supportere fra andre land, men fordi du tok kulturen i sine respektive land fra gateplan og inn på stadion, noe vi nordmenn ennå ikke har gjort eller kanskje vi har gjort det fordi vi e jo et traust folkeferd her nord. Hvorfor ska vi nordmenn da på død og liv kopiere supportere i andre land.

B-gjengen med sine bjeller, har ihvertfall skjønt hvordan Italienere og Engelskmenn fikk sin tribunekultur ved at de har det særegene jærske og bruker det på stadion(sauebjellene)

MJ

MJ

Tribunekultur
03-03-2008, 21:25
Hvorfor drar du inn Roma, egentlig. Bryr meg nesten ikke om sydlandsk supporterkult, bryr meg mer om Engelsk supporterkultur som jeg synes er en kul stil. Er så utrolig mange bra sanger som brukes på stadioner i England som man kunne ha brukt. Men man kan se på andre supporterklubber i Norge hvor mange hakk de har steget stemningsmessig ved å se til andre land.

clockh
03-03-2008, 22:07
Tror du bør ta deg en tur til England. Latterlig påstand.
Hehe, visste eg kom te å få pes for denne. Va nok satt "litt" på spissen, men eg meine nå det at ikje e så vanvittig bra i England bort sett fra toppkampene og lokaloppgjørene.

Dudders
04-03-2008, 00:53
Det er kanskje feil å si at stemningen er dårligere ja, men mange klubber i england sliter med stemning på kamper og har tatt opp kampen. f.eks Arsenal fansen har startet opp en supportergruppe som heter "Red Action" soms oppgave er å få stemningen og lydnivået opp på Emirates.

Med tanke på hvor stort Old Trafford er så er det veldig dårlig lydnivå der også.

Problemet er at fotball har blitt skikkelig "entertainment" og billettprisene er så ufattelig dyre (med tanke på at minstelønnen i England er 45kr i timen). Dermed er det flere og flere sesongkort som blir kjøpt opp av folk som kommer fra en "ikke-supporter kultur" og utenlendinger som vil oppleve en fotballkamp på de beste stadionene som kjøper enkelbilletter. Liverpool har "the kop" men resten av stadionen er musestille, noe som ble sagt tidligere i sesongen av flere engelske aviser. De lagene som har fått ny stadion, f.eks Arsenal har også fått et problem siden alle fra "den hardekjernen" som sto på North Bank fikk sesongkort over hele stadion og det var derfor ingen plass på stadion der alle sto og sang. Dette er jo noe "Red Action" prøver å få gjort noe med, så vi får håpe det blir bedre etterhvert på Emirates, men eg har hørt lik problemer med mange klubber i england. Når det er spenning i kampene er stemningen elektrisk, men ellers er lydnivået dårlig med tanke på størrelsen på stadionene (altså mellom 30.000-80.000)

og som noen sa lengere opp i tråden. Nordmenn er ikke som engelskmenn. Nordmenn har ikke den samme "pub-kulturen" i blodet som i england. De tør heller ikke alltid synge for full hals fordi de vil ikke "drite seg ut."

Så lenge det har vært fotball på fotballøyet har folk gått på pub og da mener jeg ikke bare den harde-kjernen, ALLE drar på pub. Du er en stor familie og alle hadde noe å snakke om, nemlig klubben du elsket. Alle var på pub før kampen og diskuterte fotball og unggutter som blir med fattern på pub før hver kamp vil bli de fremtidligere supportere som igjen vil ta med sønnen sin på pub og kamp i fremtiden. Generasjon etter generasjon.

I Norge handler et pubbesøk om å bli drita fortest mulig og det er der problemet ligger. Nå er det jo noen som har lært seg den engelske pub-kulturen, men 90% av nordmenn tror øl drikkes for å bli drita. Nordmenn flest føler at supporter som drar på pub før hver kamp er bare "en gjeng med fulle idioter og eg vil ikke ha sønnen min med på det." Å dra på pub for å drikke brus og spise lunsj er sett på som merkelig her borte, mens i England er det vanlig å gjøre det hver søndag eller før en fotballkamp.

Derfor vil supporter-kulturen i Norge ALDRI bli like bra som i England, fordi nordmenn er mer reserverte og sjernete som supportere. Til og med i England har eg sett store forandringer i de siste 10 årene, og ikke positive forandringer. Flere og flere lag begynner å slite med lydnivået.

Det er opp til de i Norge som vil ha et bedre tribunekultur å ta tak i dette og ikke bare sitte og klage over hvor dårlig stemning det er. Det blir ikke bedre da. Problemet er at de fleste som sitter og klager tør ikke å ta tak i det eller gidder ikke. Det er jo en annen ting Nordmenn er flink til. Å klage på ting, men hjelpe med å gjøre det bedre...nei, det har de ikke tid til.

Det er selvfølgelig noen "nordmenn" som prøver å få noe til, men det er for få og da hjelper det ikke at bare de skriker for full hals. Da bare sitter folk og ler og sier "Hordene er så tåpelige."

Ja, hvis vi er det så kom og syng med og hjelp oss med å bli bedre! Hvis du ikke vil synge, hold kjeft og klag på noe annet.

Tou
08-03-2008, 20:41
Enig med andre her, litt lite kreativt, men en lur tror jeg vil bli litt sært. Trenger ikke være så avva, trommer, en "ropert" og litt hopping... i samla flokk... se link fantastisk.
http://youtube.com/watch?v=N10r3uuRaZk&feature=related

Hordeman
12-03-2008, 01:57
såg på den frankfurt linken din TOU. Men istede for å synga frankfurt, konne sje me ha toge "hei, her komme viking, shola hei, shola hop, shola hoppsannsa, hei her komme viking, her komme faktisk me" bare et laust forslag, men ligavell burde vær muligheda me denna melodien :D

PelleB
12-03-2008, 22:53
såg på den frankfurt linken din TOU. Men istede for å synga frankfurt, konne sje me ha toge "hei, her komme viking, shola hei, shola hop, shola hoppsannsa, hei her komme viking, her komme faktisk me" bare et laust forslag, men ligavell http://vikingforum.no/richedit/smileys/YahooIM/3.gif burde vær muligheda me denna melodien :D
Kan og bare sjekke sangboka til kanari fansen. Er sikkert noen andre gode forslag der inne. Bør også prøve på "Gullet ska Hjem" kan bruke melodien united fansen har om ronaldo. Bør kunne klare å få noe til å passe der. Eventuelt " å ingen banke vi-iii-king, å hei åhei åhei å hååå" passe glimrande når eg testa for meg sjøl her

kakao
13-03-2008, 00:06
Bør også prøve på "Gullet ska Hjem" kan bruke melodien united fansen har om ronaldo. Bør kunne klare å få noe til å passe der. Eventuelt " å ingen banke vi-iii-king, å hei åhei åhei å hååå" passe glimrande når eg testa for meg sjøl her
Kan ver veldig enig i melodien t "That boy Ronaldo", men akkurat det å laga ein Viking-sang utav "å rosenborg, å rosenborg e troindhjæms fôtbailjlag" e eg lite enig i. Det e liksom ein rosenborg-sang, mens melodien som brannfolkå bruke te "gullet ska hem" e jo ein kjent sang på fotballarenaer.. Hadde vert litt spess om kjernen i trondheim lagte ein rbk-versjon av "Viking fra vest"-melodien..

Tribunekultur
13-03-2008, 00:20
Tror nok PelleB sitt innlegg var en smule ironisk.