Vis full versjon : Seriøst ?
fantavigå
08-11-2009, 17:59
http://www.vikinghordene.com/index.cfm?id=265796
ta på deg drakten ? kleskoder ? mot ultras ? vi bør rett og slett skifte navn på stadion fra Viking stadion til Steinalder arena. Ignorante jævler.
Bambusjens
08-11-2009, 18:40
Enige med deg.Tror ikke de som styrer hordene er helt med på hva f.eks Ultras er for noe.Casuals er jeg derimot ikke for.Men kan folk gå fint kledde men i tilegg holde seg vekke fra bråk så ser jeg ingen grunn til at dem skal bli utestengt.Men ett minste overtramp som skader klubb eller supporterklubb bør straffes deretter også.Men det gjelder jo for så vidt disse drakt-kledde supporterene også.Er vel ikke like stuerene dem heller.
fantavigå
08-11-2009, 19:09
Å sammenligne casuals og ultras er jo som å sammenligne hiv med 17.mai.
Tribunelivet blir aldri bedre hvis man ikke er åpen for diskusjon og villig til ønske nye impulser velkomne. Man bør heller åpne dialog med dem som kommer med nye ideer. Så kan en heller luke vekk ugresset basert på oppførsel, ikke på klesstil eller om man ønsker en anglofil eller ultrasinspirert supportergruppering. De er mer like enn folk tror.
Kan ikke huske at hordene kom med beskjeden " vil du støtte laget, ta av deg drakten og møt opp på sesongåpningen i sivilt" etter at folk i Viking drakt ropte at Jarstein var homo.
dumlekongen
08-11-2009, 21:11
Etter mange diskusjoner opp gjennom årene her på Forumet, så har jeg lært meg forskjellen på Ultras og Casuals. Og jeg ønsker ekte Ultras grupperinger velkommen.
Problemet er bare at i løpet av det siste året så har det her til lands blitt slått opp flere ganger i media, hvordan casuals har slåss. Det er blitt slik at casuals og Ultras dras under en kam.
Dette er kanskje ikke så rart i.o.m at flere ganger så er casuals observert i grupperingen til Ultras.
Så lenge Ultras grupperingene her til lands ikke går ut og tas et standpunkt mot Casuals, ja så vil denne problemstillingen ikke forsvinne og Ultras vil aldri bli stuerent.
Til slutt et spm til alle dere Ultras tilhengere her inne.
Tar dere et sterkt standpunkt imot Casuals og det som Casuals står for?
Er dere villige å kaste casuals ut av en fremtidig Ultras gruppering på stadion?
Eller mener dere at Casuals og det de står for er en del av fotballen?
Håper de som i det siste året har stått på for en Ultras gruppering, nå står frem og endelig gir et klart svar på hva de mener!
Hva er egentlig 'hordefeltet'? Er det hele kortsiden, eller deler av den? Greit å vite hvor jeg må begynne å stå på stadion, da jeg kommer til å fortsette å bruke mine daglige klær når jeg skal på kamp..
Da sier jeg takk og farvel fra meg på Felt F. Jeg kan svare for meg selv, og det er at jeg vil ha folk som gir alt på tribunen, uansett om de går kledd i merkeklær eller ikke. Og det med Casualspørmsålet ditt er ganske interessant, Dumle. For det er en del av de folka jeg VILLE hatt på tribunen, fordi jeg vet hva de står for tribunemessig, men skjønner jo at det kan mistolkes om en gruppering hadde dratt med seg et lass med casuals. En helt ærlig sak fra min side, så jeg er ganske 50/50 på akkurat den der. Men det skrivet Hordene kom med i dag vitner om en heksejakt mot oss som har stått på og oppført oss hele sesongen uten en eneste jævla klage på oss. Vi har reist til Bergen, fått høre at vi var grunnen til at stemningen ble så bra som den var der på bortefeltet, av bergensere. Vi har fått skryt av folk på feltet som har sagt vi har hevet tribunelivet, men det betyr ingenting så lenge hønsegjengne i styret(Ja, unnskyld til et par av dem i styret, for det finnes et par OK folk), driver heksehakt mot oss. Person(er) med drak ble også kastet ut av stadion pga kasting av ting på banen, når kommer de ut med et skriv om dem? Jeg bare spør....
Og Hordene driver denne jakten mot oss som går i litt finere klær. Morsomt det siden Hordene har en sang hvor de synger "Me e Viking, me e Viking, me e VikingHordene, om du møde oss må du springa eller SLOSS, me e VikingHordene"
fantavigå
08-11-2009, 23:25
Da sier jeg takk og farvel fra meg på Felt F
Trenger jo ikke å gi opp så lett da. Det skal gå ann å snakke seg frem til løsninger her. Alle ønsker vel bedre stemning.
Vel. Hordene sier vel egentlig i denne saken at alternative kleskoder er ulovlig, og at man må ta på seg drakt. Såvidt jeg vet har dem ikke lov til dette. Hvorfor fortsette med noe som virker nesten umulig?
fantavigå
08-11-2009, 23:34
Til slutt et spm til alle dere Ultras tilhengere her inne.
Tar dere et sterkt standpunkt imot Casuals og det som Casuals står for?
Er dere villige å kaste casuals ut av en fremtidig Ultras gruppering på stadion?
Eller mener dere at Casuals og det de står for er en del av fotballen?
Håper de som i det siste året har stått på for en Ultras gruppering, nå står frem og endelig gir et klart svar på hva de mener!
Hva folk synes om casuals og om det hører hjemme i fotballen er irrelevant. Men det er klart at enhver gruppe må tenke på gruppas beste og handle deretter. Momenter som ødelegger for gruppen er det heldigvis/desverre ikke plass til.
Lacoste-boy
08-11-2009, 23:37
Ganske bra! Trodde alle i Hordene ville få liv på tribunen eg? Så då finne de ud at de nekte folk med merkeklær adgang på Felt-F ? Dette året her e det jo den gjengen på rad 19-20 som har holdt gang i livet på tribunen, vet om mangen som ikke kommer på kamper om dette blir gjennomført!
Vil bli et stort tap for Felt-F! & Viking FK
fantavigå
08-11-2009, 23:40
Vel. Hordene sier vel egentlig i denne saken at alternative kleskoder er ulovlig, og at man må ta på seg drakt. Såvidt jeg vet har dem ikke lov til dette. Hvorfor fortsette med noe som virker nesten umulig?
Fordi for alt vi vet er det et fåtall i hordene som tenker slik. Vil tro at det finnes mange som faktisk vil få fingeren ut av ræva og modernisere tribunelivet i Stavanger litt. Vi ligger langt bak, og om man skal være så naive og tro at klesstil betyr at man er bråkmaker så kommer det til å være KUN sittende supportere på Viking stadion innen 2015. Folk må slutte å være så ensporete og bare tro at alt er så enkelt som at man enten går med drakt, blåmalt ansikt og viking hjelm eller med lacoste sko, cp company jakke og sprettkniv.
Du hendelse, jeg trodde faktisk ikke det var mulig.. Gratulerer Hordene, dere har gjort dere selv til latter for hele supporter-Norge!
Gratulerer med årets mest usaklige skriv. Hvordan i all verden skal dere gjennomføre dette? Stenge ute dem som går i det dere kaller for "kleskode".. La oss si at 100 stk tilfeldigvis har tatt på seg en Lacoste-pique en varm sommerdag. Hjelpe meg så travelt dere må ha fått det, dere tåler jo ikke vanlige klær på det såkalte feltet deres! Skulle dere da bortvist 100 personer?
Helt latterlig. Vikinghordene driter seg fullstendig ut. De er en skam for hele fylket. B-gjengen på Bryne har mer mentalitet enn de nissene som har funnet på å offentligjøre dette skrivet!
Men vi burde vel ikke være overrasket. 50% av Hordene er jo overhodet ikke interessert i fotball, de synes bare det er tøft å få drikke seg dritings ilag med likesinnede.
Gratulerer med årets latterligste vedtak..
fantavigå
09-11-2009, 01:48
Men vi burde vel ikke være overrasket. 50% av Hordene er jo overhodet ikke interessert i fotball, de synes bare det er tøft å få drikke seg dritings ilag med likesinnede
At 50% av hordene overhodet ikke e interessert i fotball stemmer like mye som at 50% i Lacoste pique er ute etter å sloss. Klart de er interessert i fotball. De fleste ihvertfall. Men er enig i resten.
KallePalander
09-11-2009, 17:09
Hordene har desverre nådd et lavmål jeg ikke trodde var mulig... Fint å se at de har kastet seg på "skyld-på-casuals-bølgen", når problemene som oppstod sist søndag faktisk kommer fra egne rekker.. 95% av de som kastet ting på banen var ordinære Hordenemedlemmer.. 100% av de som var overstadig beruset på feltet var Hordenemedlemmer.. Kanskje på tide å stikke hodet ut av ræven?
Håper at de her inne som forsatt er medlem i Hordene klarer å kastet styret på en eller annen måte.. Ingen i Viking er tjent med slik det er nå.. Det samme styret har sittet i en årrekke nå.. Opp igjennom årene har de vært drita fulle, sloss, smuglet med seg sprit inn på kamper, bare for å nevne noe.. På tide med forandring ?
Jeg fikk dessverre ikke med meg hva som skjedde eller "the whole picture" av hva som skjedde sist søndag, men jeg må også innerømme at dette vedtaket er litt feil og for lettvint fra styrets sin side.
Selv er jeg imot Casuals og er som regel ikledd Vikingklær når jeg er på kamp, men for meg blir det litt "klærdiskriminering" (hvis et sånt ord finns) å utestenge folk for hva de har på seg.
Dette blir en alt for amatørmessig måte å utestenge folk på. Som KallePalander sier, så har folk i kledd Vikingklær vært i bråk og sloss, men de får ingen straff.
En måte å gjøre det på (noe som gjøres i england og andre plasser) er å ha overvåkingskamera på hordenefeltet (hvis det ikke er det allerede) og hvis det skjer noe som det gjorde på søndag, så kan man se på bildene og utestenge folk fra overvåkingsbilder og TV-bilder hvis det finns. Dette er 2009 ikke 1662 der man kunne skike "Heks" og få de drept eller "Casuals" som det er i dette sammenhenget og kaste de ut bare fordi de velger å gå med merkeklær. Selv har jeg et par med Lacoste sko, så da har jeg vel ikke lov å gå på kamp med de. Må vel ut og kjøpe noen nye sko da...
Vi er ikke mange i vikinghordene (i forhold til andre klubber ut i verden) og hvis folk blir utestengt fordi de har sloss/kastet ting på banen osv. så er det ikke vanskelig for styret/vaktteamet å utestenge de fra kampene og nekte de å bli med på borteturene arrangert av hordene. Man kan også sammerarbeide med vaktteamene på bortebane og peke ut folk som er utestengt hvis de skulle reise på egenhånd.
For meg er mange i hordene/styret og i Viking for uvitende om forskjellen mellom casuals og ultras og dette vedtaket viser jo dette. Styret har kanskje blitt presset av Gisle Oseberg og Viking for å gjøre dette, det vet jeg ikke.
Hva hvis en person ble drept og en person med vikingklær og en person med merkeklær står over kroppen...blir personen med merkeklær dømt da uten en rettsak? Nei, og det ska man heller ikke gjøre i denne saken. Det var helt sikkert noen med merkeklær som kastet ting på banen/sloss eller hva det var de nå gjorde, men det var helt sikkert noen i vikingklær som gjorde dette også.
Alle som bryter reglene skal få straff og ikke bare de som velger å gå i "sivilt" Eneste grunnen for at dette blir gjort er fordi det er lett å plukke ut disse personene, siden det er lett å se dem blandt hordene. Det blir for mye arbeid å utestenge folk med vikingklær fordi man ikke kan alltid se hvem det er i et hav med mørkeblått.
Man er uskyldig til det motsatte er bevisst og selv om jeg er helt imot casuals, så synes jeg dette vedtaket er feil og dette kunne ha blitt håndtert bedre og på en mer diplomatisk måte.
Lacoste-boy
09-11-2009, 18:37
Det var helt sikkert noen med merkeklær som kastet ting på banen/sloss eller hva det var de nå gjorde, men det var helt sikkert noen i vikingklær som gjorde dette også.
Det var både folk med merkeklær og folk i vikingdrakt som kastet ting på banen denne kampen, han med merkeklær som ble tatt for dette ble kastet ut av stadioen!
Mens han i vikkingdrakt ble tatt av politiet, og etter en liten prat fikk stikke opp på tribunen igjen og se resten av kampen. Hadde han med merkeklærene hatt vikingdrakt på hadde han også fått komme opp på tribunen igjen?
Alt dette hordene kommer med på sin hjemmeside ( http://www.vikinghordene.com/index.cfm?id=265796 ) er noe de fleste supporterklubber i Norge bare ler av!
Tror hordene kommer til å trege på dette da de merker hvor mye stemmning som forsvinner fra tribunen! ( eller fra F-Feltet)
fantavigå
09-11-2009, 19:55
Trenger det å forsvinne noe stemning da ? Er sikker på at det går å snakke ut om dette og bli enige om retningslinjer osv. Denne kleskoden er jo noe som er skrevet rett etter hendelsen og 5 måneder før neste sesong. Dette skal ordnes opp i. ALLE som er villige til å gjøre F-feltet til et respektabelt felt skal være velkomne helt til de har gjort noe som ikke står i stil med valgte retningslinjer. Møt opp på neste årsmøte. Gi dere selv et ansikt som engang for alle dreper disse mytene om "farlige" supportere.
Bambusjens
10-11-2009, 05:53
fantavigå : Du virker til og være temmeligt oppegående på dette tribunelivet.Du er engasjert og opptimistisk samtidigt som du vet en del angående tribuneliv virker det som.Du hadde nok passa godt inn i ei tribunelivsgruppa.Det er jeg nokså sikker på.
http://ekstranett.fotball.no/Documents/Kampdelegater/skjema2009/TurneringTippeliga_0109.pdf
Side 49 er en fin side, kanskje Hordene burde ha lest den. Forøvrig er jeg enig med Bambus. Fantavigå virker som en oppegående fyr som har litt peiling, jeg kjenner deg ikke, men med tanke på alt du har diskutert her inne hadde du fått min stemme.
fantavigå
17-11-2009, 21:35
Njaaa :)
Uansett, hva med å foreslå til dem som styrer lydanlegget å kutte EIN BLÅE DAG (http://www.youtube.com/watch?v=SIPw1A320IY) etter 1:37 og la Hordene synge resten acapella (uten låten i bakgrunn) ? Det er dette partiet Hordene pleier å synge når dem skal synge sangen også. Det er jo slik som blandt annet West Ham gjør/gjorde med IM FOREVER BLOWING BUBBLES, og det er sinnsykt tøfft ?
Partiet på 1.36-1.37 passer perfekt å kutte musikken og la hordene komme inn også. I og med at det ikke er noe vokal på sangen fra 1.20 til 1.37 så blir det en perfekt oppbyggning. Test det ut selv på youtube klippet. Mann deg opp fra 1.20 og trykk på mute på 1.37. stilig ? Perfekt oppladning til enhver hjemmekamp.
Uansett, hva med å foreslå til dem som styrer lydanlegget å kutte EIN BLÅE DAG (http://www.youtube.com/watch?v=SIPw1A320IY) etter 1:37 og la Hordene synge resten acapella (uten låten i bakgrunn) ? Det er dette partiet Hordene pleier å synge når dem skal synge sangen også. Det er jo slik som blandt annet West Ham gjør/gjorde med IM FOREVER BLOWING BUBBLES, og det er sinnsykt tøfft ?
Partiet på 1.36-1.37 passer perfekt å kutte musikken og la hordene komme inn også. I og med at det ikke er noe vokal på sangen fra 1.20 til 1.37 så blir det en perfekt oppbyggning. Test det ut selv på youtube klippet. Mann deg opp fra 1.20 og trykk på mute på 1.37. stilig ? Perfekt oppladning til enhver hjemmekamp.
Har forslått dette til andre, men ska det fungere så må alle vite dette på forhånd og helst bør 2-3 personer stå helt nederst på hordene feltet og skrike opp mot alle, så alle blir med (for vi håpe)...me kan håpe at det får andre på stadion til å synge også, og hvis det samme skjer hver hjemmekamp så bør folk automatisk synge, for de fleste kan texten. Dette er det vi bør gjøre få å se om vi kan få andre på stadion til å synge, for hvis folk ikke synger etter å ha prøvd dette 3-4 ganger, så vil de aldri synge.
Vi må også ikke gi opp hvis det ikke fungerer første gangen, for det vil ta tid så vi må fortsette det ut sesongen.
Det må være dialog med lydanleggmannen i hvertfall, for musikken generelt spilles alt for høyt og de må også skjønne at hvis dette ikke fungerer første gangen, så kan de ikke bare falle tilbake til gamle synder ved neste hjemmekamp.
En annen ting som jeg stusser litt på er at hvorfor Fredrik og de andre forsangere står midt på feltet. På bortebane så står de helt nederst på tribunen, slik at de får flere folk til å synge og det er ingen eller få som sitter da. Dette er noe de burde gjøre på Hordene-feltet også.
Prioriteten når det gjelder musikkansvarlige må være å få på Viking-sanger fremfor det pop-pisset de serverer i pausen og før kampen. Han må være en stor fan av Toto.
vBulletin® v4.0.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.