Vis full versjon : Hordene søker trommeslager?
Huff. Håper det ikke er planer om å ta etter Kanarifansen her. Verdens mest trasige supportergruppering. Fortsett i samme spor som nå. Eviggående halvslakke masesanger lager ikke stemning. De lager irritasjon.
Ultras79
05-05-2008, 23:56
Huff. Håper det ikke er planer om å ta etter Kanarifansen her. Verdens mest trasige supportergruppering. Fortsett i samme spor som nå. Eviggående halvslakke masesanger lager ikke stemning. De lager irritasjon.
Ingen som skal kopiere kanarifansen. Faktum er at en tromme er et av de viktigste redskapene en supporterklubb kan ha. For å starte sanger, holde tempoet, skape stemning og mer trøkk i låtene. Alle supporterklubbene verden over kan ikke ta feil. Så jeg synes det er flott og et viktig grep at Hordene på ny etterlyser en trommeslager.
mrhaaland
07-05-2008, 16:12
Eg må seia at eg e enige der...
Tromme er veldig viktige...
Ultras79; Alle supporter klubber verden over bruker trommer? Hvis vi skal bruke et land jeg håper norsk tribunekultur tar etter, så er det England. Veldig få store klubber der som benytter seg av trommer. Med untak av noen så klart. Det hadde nok blitt mye piping hvis noen hadde forsøkt å ta med seg tromme inn i mange supporterklubber i England. Jeg synes ikke vi skal sammenlikne oss med land som Italia, Spania osv, der det florerer av dritt. Jeg er for den gode gamle skolen, der herrefolk står å synger for full hals, og ikke der en fjortis-gjeng hopper opp og ned i takt med en tromme. måtte gud forby
Jepp, helt enig Homer. Tror også Stavangerpublikummet er sammen med Bergenspublikummet det som minner mest om publikum i England i Norge. Tror ikke måten å få med folk på er å bli enda mer "ekstreme". Enkle sanger som følger kampforløpet er trikset. Ikke sånne messesanger med statisk tromme i bakgrunnen. Håper det ikke er den veien tribunekulturgjengen ønsker det. Da blir bare Hordene enda mer ekskluderende. Men for all del, det er jo ikke sikkert det er det Hordene ønsker å bruke trommene til.
Fortsett i dette sporet, og ikke se til Fugla, Sverige, Italia, etc.
Tribunekultur
07-05-2008, 18:15
Eskluderende for å skape liv? Er jo ingenting som er godt nok for Stavangerfolk. Mange av sangene Kanari-Fansen har er fengende, og man merka hvor lett enkelte sanger fikk publikum til å bli med og klappe/synge. Ja til tromme, og ja til sanger som holder mer enn 30 sekund.
Ultraskultur vil virke ekskluderende i Stavanger. Helt garantert. Jeg mener det er godt nok å fortsette i det sporet som er nå. Det betyr ikke det samme som at ingenting er godt nok... Det er jo iferd med å bli bedre og bedre nå, så hvorfor endre kurs? Alle i Norge jatter jo avgårde med de samme sangene. Kjedelig.
Det er jo forøvrig ingen nyhet at publikum i Stavanger er vanskelige å få med.
Jeg synes ihvertfall Kanarifansen er verdens kjedeligste å høre på. Skjønner ikke hvordan du mener at de som ikke synger nå plutselig skal stå å kjase avgårde 10 minutt lange sanger med tre ord med en jamrende tromme i bakgrunnen.
Den stemningen som var i andre omgangen mot Vålerenga var helt fantastisk, og det var ikke fordi man hadde en tromme og 10 minutt lange sanger, det var fordi folk engasjerte seg i kampen og ropte med på sanger når ballen var ute av spill. Tankegangen til Kanarifansen er ødeleggende for sånn type stemning.
Det er ikke det han sier at vi skal ha sanger som varer i 10 minutter osv. Tingen er at hvis man har en dyktig trommeslager så blir det mye lettere å holde takten. Mange av Hordenes sanger går ALT for fort og det virker som om mange skynter seg å synge sangene ferdig av og til. Skal en man bli samstemt så er det genialt med trommer. Jeg sier heller ikke at man skal bruke tromme til alle sangene, men noen sanger er slik at de er MYE lettere å synge hvis man har en dyktig mann på tromme som kan holde takten.
Bare sjekk ut forslag til sanger linken eller hva med denne sangen linken å sjekk f.eks den Brøndby sangen som ligger der. Bare hør hvordan trommen holder takten.
Tribunekultur
07-05-2008, 20:07
Ultraskultur vil virke ekskluderende i Stavanger. Helt garantert.
Hva i alle dager har ultraskulturen med denne diskusjonen å gjøre?
Ultras79
07-05-2008, 21:15
Poenget er at hvis du slår 4-5 ganger på trommen før alle roper Viking så blir det mye mer trøkk i ropet. Trommeslagene er et varsel om at nå kommer det snart et rop. Trommeslagene gjør at ropene får mer gjenklang både på stadion og på TV. Trommen kan også gi forsangerne nyttig avlastning ved at noen sanger kan startes ved slag på trommene istedenfor at forsangerne må skrike.
Nå er ikke England det landet jeg har vært på flest kamper i, jeg er ikke anglofil. Men husker at det ble brukt tromme av og til både når jeg var på White Hart Lane og på St.James Park. I land som Sverige, Danmark, Nederland, Belgia, Tyskland og videre i øst og sør-Europa er trommen(helst flere) en naturlig del av supporterklubbene. At en tromme skal virke ekskluderende har jeg ingen forståelse for og trommer har ihvertfall ingenting med ultraskulturen å gjøre.
Når Haugaland håndball spiller kamper så står en dame på 60 år som også steker vafler og starter heiarop med en tromme. Er hun en ultra for det? Distanserer folk seg fra henne fordi hun slår på en tromme? Og sier det igjen, det er ingen her inne som har sagt at Hordene skal kopiere Kanarifansen eller lage evighetssanger. Men en tromme er spesielt viktig i byer hvor folk er vanskelige å få med. I England så fungerer all alkoholen i kroppen som tromme så der trenger de den ikke.
Ultras79
07-05-2008, 21:20
Det er ikke det han sier at vi skal ha sanger som varer i 10 minutter osv. Tingen er at hvis man har en dyktig trommeslager så blir det mye lettere å holde takten. Mange av Hordenes sanger går ALT for fort og det virker som om mange skynter seg å synge sangene ferdig av og til. Skal en man bli samstemt så er det genialt med trommer. Jeg sier heller ikke at man skal bruke tromme til alle sangene, men noen sanger er slik at de er MYE lettere å synge hvis man har en dyktig mann på tromme som kan holde takten.
Bare sjekk ut forslag til sanger linken eller hva med denne sangen linken å sjekk f.eks den Brøndby sangen som ligger der. Bare hør hvordan trommen holder takten.
Og glemte jo å nevne det som Clock sa: Det med takten er jo det aller viktigste med en tromme.
Vel, Kanarifansen er nå vel helt klart Ultrasinspirerte i syngingen sin, selvom kanskje ikke alle medlemmene er ultras. Derav ultraskultur.
Og ja, tromme kan sikkert være bra så lenge det brukes på den måten clockh beskriver. Poenget mitt er mitt eget personlige hat mot den type sanger man tydeligvis synes er spennende på Lillestrøm. Etter min mening virker det stemningsnedbrytende og ødeleggende for engasjementet for det som skjer på banen. Stemningen må være basert på det som skjer på banen.
Poenget er at hvis du slår 4-5 ganger på trommen før alle roper Viking så blir det mye mer trøkk i ropet. Trommeslagene er et varsel om at nå kommer det snart et rop. Trommeslagene gjør at ropene får mer gjenklang både på stadion og på TV. Trommen kan også gi forsangerne nyttig avlastning ved at noen sanger kan startes ved slag på trommene istedenfor at forsangerne må skrike.
Nå er ikke England det landet jeg har vært på flest kamper i, jeg er ikke anglofil. Men husker at det ble brukt tromme av og til både når jeg var på White Hart Lane og på St.James Park. I land som Sverige, Danmark, Nederland, Belgia, Tyskland og videre i øst og sør-Europa er trommen(helst flere) en naturlig del av supporterklubbene. At en tromme skal virke ekskluderende har jeg ingen forståelse for og trommer har ihvertfall ingenting med ultraskulturen å gjøre.
Når Haugaland håndball spiller kamper så står en dame på 60 år som også steker vafler og starter heiarop med en tromme. Er hun en ultra for det? Distanserer folk seg fra henne fordi hun slår på en tromme? Og sier det igjen, det er ingen her inne som har sagt at Hordene skal kopiere Kanarifansen eller lage evighetssanger. Men en tromme er spesielt viktig i byer hvor folk er vanskelige å få med. I England så fungerer all alkoholen i kroppen som tromme så der trenger de den ikke.
Vel, tribunekultur sa jo at han syntes Lillestrøm hadde fengende og gode sanger. Jeg synes ikke det og håper at ingen i Hordene har tenkt å ta etter den syngekulturen som er der borte. Det må jeg ha lov til.
Og jeg har jo sagt hele tiden at jeg håper det ikke er det Hordene har tenkt å bruke trommene til. Ikke at alt det benyttes tromme til er Ultras eller whatnot.
Tribunekultur
08-05-2008, 00:23
Skjønner enda ikke hvorfor du snakker om Ultras i denne diskusjonen.
Neivel da. Den type synging som mange ofte forbinder med Ultras. Samme faen hva en kaller det. Masesynging, messing, ryggen-til-banen-tro-en-er-tøff-men-er-egentlig-ikke-engang-interessert-i-hva-som-skjer-på-banen-synging, 10-minutters-trommemas. Jeg vet godt hva Ultras er, og det er ikke poenget mitt.
Tribunekultur
08-05-2008, 00:38
Haha, forbinder det med Ultras? Mange supporterklubber rundt om i skandinavia som gjør det, både Ultras og vanlige medlemmer av supporterklubbene. Tro man er tøff selv om man har ryggen til banen? Har ingenting med det å gjøre, men det ser sinnsykt bra ut når alle står og hopper mot banen.
Ser utrolig teit ut. Ikke vet jeg hva de tenker om seg selv, men de tenker helt sikkert ikke på hvordan det går med laget man støtter.
Tribunekultur
08-05-2008, 00:41
Du har med andre ord aldri gått litt før pause for å kjøpe noe i kiosken? Eller gått litt før kampslutt?
Men jeg kan spørre igjen; tror du da at det er veien å gå for å få folk med? Er det den type publikum vi har i Stavanger?
Du har med andre ord aldri gått litt før pause for å kjøpe noe i kiosken? Eller gått litt før kampslutt?
Det er noe jeg sjelden eller aldri gjør uten at det er krise, nei. Vi er vel på stadion for å se laget vi elsker? Ikke for å lage show selv.
Tribunekultur
08-05-2008, 00:45
Vel, Olliges. Jeg tror veien gå er å få fengende sanger som det er lett å få med folk på. F.eks "Me kjøre øve motstanden" har jo blitt en slaget på langsiden, og jeg har sett flere ganger at folk stemmer i den. Sangene trenger ikke akkurat være evighetssanger, men man trenger kanskje noen av de også, noen som holder stemningen oppe i noen minutter. Jeg tror på en enkelt blanding av Engelsk tribunekultr og sør-Amerikansk. Litt kulturkræsj, men er lov å prøve, hehe.
For all del. Jeg har heller aldri sagt at trommer er fy uansett, men jeg håper bare ikke at Hordene har tenkt å bygge opp sangkulturen sin rundt den. I noen sanger kan det sikkert ha sin effekt.
Enkle sanger som fenger er bra det.
Jeg har lagt merke til han som slår på tromma under "Me e Viking fra Stavanger" og han kan sine saker veldig bra, bare så synd vi ikke har flere sanger som han får brukt sitt talent til, for det kunne virkelig blitt bra. Vet det er flere også som har kommentert dette, men ting kommer nok etterhvert.
Jeg har lagt merke til han som slår på tromma under "Me e Viking fra Stavanger" og han kan sine saker veldig bra, bare så synd vi ikke har flere sanger som han får brukt sitt talent til, for det kunne virkelig blitt bra. Vet det er flere også som har kommentert dette, men ting kommer nok etterhvert.
Er enig i det du sier om at han gjør det bra under "Me e Viking fra Stavanger". Men trommer på tribunen er en uting, pga at vi skal klare å lage liv og holde takten uten en tromme. Det er noe vi er blitt mye bedre på, men vi har ennå en lang vei å gå. Det er kanarifansen som er eksperter på trommer, siden de spiller uavbrutt i 2x45 minutt.
Når vi er på bortebane under "dritt" kampene, som mot Ham Kam, AAFK, Tromsø etc, da ser du det beste i hordene. Alle står fram og synger av full hals. Det er bedre me 20-25 stk som står sammen og synger, enn 250 så synge utakt!
Må si meg uenig med deg her. Jeg synes tromme er en bra tring på tribunen, nettopp for å holde takten. Men man ser at vi har en lang vei å gå når vi ikke engang klarer å holde takten på klappinga på feltet. Gi Hordene noen år til, og jeg er sikker på at vi kommer til å være en bra supporterklubb med fler syngende. Vi har utrolig mye å gå på når det gjelder antall stående.
Må si meg uenig med deg her. Jeg synes tromme er en bra tring på tribunen, nettopp for å holde takten. Men man ser at vi har en lang vei å gå når vi ikke engang klarer å holde takten på klappinga på feltet. Gi Hordene noen år til, og jeg er sikker på at vi kommer til å være en bra supporterklubb med fler syngende. Vi har utrolig mye å gå på når det gjelder antall stående. å
Ja vi har mye å gå på når det gjelder antall stående. Men, vi sliter me å få alle som står allerede til å være med å synge, i tillegg til å få alle til å stå. Det er utrolig mange som står oppe blant oss å ikke synger, og kun er der for et billigere sesongkort. Det er akkurat slike folk vi ikke trenger stående blant oss. Står du og ikke synger, så mener jeg at du kan komme deg til ******* vekk ifra F felte og hordene!
Det var rettet til alle som ikke synger på stå feltet.
Helt enig med deg her. Feltet er for syngende, ikke for folk som bare er der pga billig sesongkort. Derfor håper jeg at sesongkortet til Hordene går opp i pris til neste sesong. Eller så skulle de bare ha fjerna stolene på feltet om vi ikke kommer oss til Uefa-Cupen neste sesong.
Helt enig med deg her. Feltet er for syngende, ikke for folk som bare er der pga billig sesongkort. Derfor håper jeg at sesongkortet til Hordene går opp i pris til neste sesong. Eller så skulle de bare ha fjerna stolene på feltet om vi ikke kommer oss til Uefa-Cupen neste sesong.
Eller bare tatt vekk rundt 250 stoler, så ville vi hatt plass til 500 stående :) Menigheten hadde det som krav da Sør Arena ble bygget
Tja, ikke dumt det forslaget heller. Derfor jeg liker å dra på borteturer, for da er det som oftest bare syngende som drar, blir en helt annen stemning. Så derfor ser jeg frem til Ullevaal på Søndag.
Tja, ikke dumt det forslaget heller. Derfor jeg liker å dra på borteturer, for da er det som oftest bare syngende som drar, blir en helt annen stemning. Så derfor ser jeg frem til Ullevaal på Søndag.
Stemme :) Vært på mange i år eller?
Har vært på noen, ja. Håper bare flest mulig blir med Hordene på turen til helga, Viking trenger all den støtten de kan få nå.
Har vært på noen, ja. Håper bare flest mulig blir med Hordene på turen til helga, Viking trenger all den støtten de kan få nå.
Ser fram til å banke Andresen å co i Oslo :)
vBulletin® v4.0.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.