PDA

Vis full versjon : Vikingsang a la Liverpools "You'll never walk alone"

Steenslid
10-06-2008, 19:46
Eh, beklager dårlig overskrift, men var meningen at den skulle vise til en spesiell vikingsang.

Hvilken sang er det egentlig folk ser på som vikingsangen?
Selv har jeg aldri hørt om en spesiell sang, og må si jeg savner noe a la Liverpools "You'll never walk alone". Hvorfor har ikke vi en sang som denne?

VM i formulering neste

Jönsson-Ligan
10-06-2008, 20:17
De har jo gjort to forsøk i fjor "Adle kan ver med" og "Ein blåe dag" er to sanger som er skrevet med tanke på å være en hymne. Men dette er vanskelig, og det tar tid. Ingen kan skrive en sang, og så vips er det en hymne eller en sang som er DEN sangen for laget.

You'll Never Walk Alone er ingen fotballsang og ble skrevet til en musical lenge før den ble sunget eller spilt på Anfield, men den har da blitt kanskje den mest kjente "fotballsangen" i verden. Det betyr at vi kunne faktisk sunget "Tore Tang" før kampen, den har like mye med fotball å gjøre. Hadde vi sunget "Me to går alltid aleina" så hadde den kanskje hatt et snev av dobbeltbetydning også.

mrhaaland
10-06-2008, 23:32
Eg må sei meg så enige med Tore Tang. Alle kan den,

Brandur
11-06-2008, 01:35
Denne handler om tribuneliv. Så da flyttes den.

aslak
11-06-2008, 10:51
Blåe dag er uten tvil den beste fotballsangen i Norge på lang tid. Den har alle kvalitetene som skal til for å bli en hymne. Den dagen man synger Tore Tang på stadion før hver kamp melder jeg meg ut av alt som har med Viking å gjøre og flytter.

MacGyver
11-06-2008, 22:36
Slenger meg på den, nyogtha. Tror det kunne blitt en nokså pinlig opplevelse!

Vikingboy_89
10-07-2008, 02:37
Før søndagens kamp mot FFK spiltes "En blåe dag" som vanlig, men før siste refrenget forsvant sangen fra høytalerne slik at publikum sang siste refrenget alene. Vet ikke om dette var planlagt, eller om "en blåe dag"kom for sent på, slik at den kom i veien for tippeligafanfaren. Syns uansett det fungerte godt når publikum fikk synge alene. Håper de fortsetter med det fremover.

clockh
10-07-2008, 11:30
Hvis Tore Tang ska bli en "Vikinghymne" så skal jeg sørge for å komme akkurat tidnok til kampstart slik at jeg slipper å høre folk synge den sangen. Den skal ihvertfall aldri jeg synge på stadion. Og pr.dags dato mener jeg kun det finnes en skikkelig bra Vikingsang som kunne passet til noe a`la dette. Og den sangen heter cuppokalen blå. Kunne lett skrevet den litt om.

helj
13-07-2008, 12:08
Tore Tang må gjerne synges både før og etter kamp for min del og kall den gjerne en hymne om du vil det. Slike sanger har jo sjelden noe med laget å gjøre uansett. (B*anns "nystemte", V*lerengas "kirkesang", mm.) Ser for meg at flere i Hordene (nyogtha, MacGyver, clockh, m.fl.) ville unnlatt å møte på kamp før tippeligahymnen var godt i gang, men kanskje Hordene burde se litt lenger enn sin egen nese, og tenke på hva man kan gjøre for å få "hele" stadion med. Er det mulig at vi for en gangs skyld kunne få høre HELE stadion synge en sang som byen identifiseres med (hele Norge vet hvor Tore Tang holder til)? "Alle" i byen kan sangen og de fleste liker å synge den både i tide og utide.
Når det er sagt "Ein blåe dag" har absolut potensiale til å oppnå hymnestatus, og den gjør at hårene på ryggen reiser seg hver gang jeg hører den, men i og med at den handler direkte om Viking, er den kanskje mer en supportersang enn en hymne.
Men til Hordene; stå på, dere gjør en god jobb. Dere er blitt 100 ganger bedre enn dere var i fjor og 1000 ganger bedre enn for noen få år siden, bare jeg slipper å høre dere heie på "JA, FOR FAEN"-laget :)

Nemenja
20-07-2008, 20:32
Eh, beklager dårlig overskrift, men var meningen at den skulle vise til en spesiell vikingsang.

Hvilken sang er det egentlig folk ser på som vikingsangen?
Selv har jeg aldri hørt om en spesiell sang, og må si jeg savner noe a la Liverpools "You'll never walk alone". Hvorfor har ikke vi en sang som denne?

VM i formulering neste
Som kanskje ikke alle vet, så har vi prøvd å få inn Blå Blå - sangen som en "hymne" i hver kamp, slik som pool's "you'll never walk alone".

Teksten er:
Blå blå blå, me e blå, me e mørkeblå
stå stå stå, syng store stå, me e store stå,
me synge for byen og laget, for laget me elske å se,
me synge for gullet så smage, å di MØØØØRKEEBLÅÅÅ

aslak
21-07-2008, 22:46
Blåe dag for svingende! ;) Den er jo som skapt for akkurat dette.

dumlekongen
21-07-2008, 23:17
Blåe dag for svingende! ;) Den er jo som skapt for akkurat dette.
Må si meg enig med Nyogtha her. Er det noen Viking-sangen som jeg klarer å se et potensiale i,så er det Blåe dag. Jeg får en god følelse når denne spilles på stadion.

Meihack
29-07-2008, 15:21
De har jo gjort to forsøk i fjor "Adle kan ver med" og "Ein blåe dag" er to sanger som er skrevet med tanke på å være en hymne. Men dette er vanskelig, og det tar tid. Ingen kan skrive en sang, og så vips er det en hymne eller en sang som er DEN sangen for laget.

You'll Never Walk Alone er ingen fotballsang og ble skrevet til en musical lenge før den ble sunget eller spilt på Anfield, men den har da blitt kanskje den mest kjente "fotballsangen" i verden. Det betyr at vi kunne faktisk sunget "Tore Tang" før kampen, den har like mye med fotball å gjøre. Hadde vi sunget "Me to går alltid aleina" så hadde den kanskje hatt et snev av dobbeltbetydning også.
å synge "me to går allti aleina" - hadde eg glatt vært med på :-) synes den er mye bedre enn Tore Tang - og den er godt kjent i Stavangerområdet, - men ikke så kjent ellers i landet. :-)

clockh
29-07-2008, 18:08
Nei nei og nei......

Brandur
01-08-2008, 15:02
"Blåe dag" Er en av de beste Vikingsangene som er skrevet! Frysningene tar plass når sangen blir sunget av 500 horder! Herlig sang!

Kapteinen
01-08-2008, 19:46
Froddien e ein bra mann, men dette hørres ikkje bra ud. Magne Høyland e rette maen te å synga denne sangen. (Men eg innser at det e der ikkje så mye å gjørr med.)

MEN! Det viktigaste/dommaste e uansett at denne sangen/hymnen miste all verdi med ein gang refrenget begynne, og ordet "Hordene" dukke opp. Då skamme eg meg på stadion. Kver gang. Både før og itte kamp.

Ein hymne som forhåpentligvis ska holda i MANGE år, bør ikkje inneholda konkrete navn som kan forsvinna i framtiå. OG hvertfall ikkje navnet på ein supporterklubb som "vår".

Jönsson-Ligan
01-08-2008, 20:31
Denne diskusjonen svinger litt, det liker vi. Men først må jo folk bli enige om en ting: Vil vi ha en hymne eller en fotballsang? Og for å definere hva som er hva så kan jeg klargjøre litt hva jeg legger i begrepene.

Hymne: Sang, gjerne litt pompøs, uten tekstinnhold som knyttes direkte til klubben/fotball. Bør inneholde en del lokalpatriotisme og gjenkjennelseseffekt. Må passe som allsang.

Fotballsang: Sang knyttet direkte til klubb/fotball.

Jeg er helt klart for at en felles-sang før kampstart bør være en hymne som ikke nevner ordet Viking, helst ikke fotball og ikke supporterklubber som i vårt tilfelle er Hordene. Jeg stiller meg bak Kapteinen i at Blåe dag har noen svakheter, blant annet at den er for mye en Viking/fotballsang, og at det beste er at navn som kan forsvinne i morgen er utelatt i slike sanger.

I tillegg forundrer jeg meg over hvor kritiske folk er til de sangene vi i distriktet faktisk har et sterkt forhold til. Jeg liker for eksempel ikke Tore Tang noe særlig, men sangen inneholder absolutt alt en slik hymne bør inneholde. Selv om folk er skeptiske her, så er det ikke uten grunn at folk står og brøler Tore Tang hver gang en trubadur opptrer!

Tror dere at alle i Bergen er stolte av at de synger Nystemten? Jeg tror ikke det, men etterhvert så har det blitt en vane, og alle gjør det, derfor protesterer du ikke. Jeg tror ikke hele The Kop var kjempehappy de første gangene de sang You'll Never Walk Alone heller, det er jo tross alt en popsang, som allerede da var ca 20 år gammel. (Sangen er opprinnelig en musikalsang)

Den beste sangen er en sang som er inkluderende, som alle kan og som alle har et forhold til, på godt og vondt.