PDA

Vis full versjon : dialekt diskusjonen...

dukster
18-08-2007, 02:21
har kikka igjennom alle emner osv her.. finne isje den "goe gamle" diskusjonen om dialekt/sms-språk osv...

hadde forsåvidt tenkt å la den dø, samen me d gamla forumet...
men så kom eg øve detta innlegget av Brandur:

"
Skjerpings på dialektfronten nå! Flere av dere skriver så utydelig at du må konsentrere deg noe sinnsykt for å lese det. Skal dere skrive dialekt så bruk tydelig språk. Ikke sms språk! Folkens, skriv helst på bokmål."

unskyld, Brandur... men kem i helvette har utnevnt deg t sjef øve kossen eg skrive?
at du isje like dialekt/ sms-språk, men den der: "skriv helst på bokmål", tar eg som ein personlig fornærmelse...

ska du skriva bokmål? meld deg inn i klanen elle planke haugen...

vestlandet e å bli nynorsk land, sånn e d bare.. (og ja... vestlandet består enn MYE meire enn bare stavanger...)

som sagt, Brandu... du ska få ha dine eine meiningar om kossen folk skrive.. men som moderator bør du ver forsikti me kossen du uttale deg... skjerpings.

viss eg, i min enfoldighet, har øvesett at denna diskusjonen, so flytt den gjerne der den hører hjemme :)

Divine
18-08-2007, 03:07
Jeg bryr meg ikke noe særlig om du skriver bokmål, nynorsk eller dialekt. MEN, selv om folk skriver dialekt er det mange som har problemer med å/og og orddeling. En annen ting er at forumdeltakere bør i tillegg sjekke igjennom sine innlegg for skrivefeil.

Brandur
18-08-2007, 03:58
har kikka igjennom alle emner osv her.. finne isje den "goe gamle" diskusjonen om dialekt/sms-språk osv...

hadde forsåvidt tenkt å la den dø, samen me d gamla forumet...
men så kom eg øve detta innlegget av Brandur:

"
Skjerpings på dialektfronten nå! Flere av dere skriver så utydelig at du må konsentrere deg noe sinnsykt for å lese det. Skal dere skrive dialekt så bruk tydelig språk. Ikke sms språk! Folkens, skriv helst på bokmål."

unskyld, Brandur... men kem i helvette har utnevnt deg t sjef øve kossen eg skrive?
at du isje like dialekt/ sms-språk, men den der: "skriv helst på bokmål", tar eg som ein personlig fornærmelse...

ska du skriva bokmål? meld deg inn i klanen elle planke haugen...

vestlandet e å bli nynorsk land, sånn e d bare.. (og ja... vestlandet består enn MYE meire enn bare stavanger...)

som sagt, Brandu... du ska få ha dine eine meiningar om kossen folk skrive.. men som moderator bør du ver forsikti me kossen du uttale deg... skjerpings.

viss eg, i min enfoldighet, har øvesett at denna diskusjonen, so flytt den gjerne der den hører hjemme :)
Nå var det ikke akkurat deg jeg skrev det til, men hvis du vil lage en diskusjon utav det så er det greit. Hvis en person som er vant med og lese bokmål. Feks de fleste over "fjortisalderen" så er det veldig vanskelig og sette seg inn i hva du mener når en person skriver. "D va jævla løje når m sang dn sangen åm Brann asso" skjønner du problemet? Jeg sliter selv med å lese igjennom dette, og ofte unngår jeg innlegg som er skrevet slik. Jeg er selv ingen kløpper på å bruke riktig gramatikk og sånn. Men jeg håper hvertfall at jeg gjør meg forstått.

Hvis du skriver dialekt på sms eller msn, så forstår jeg deg helt fint. Da vil du skrive raskest mulig for og få det til å funke som en normal samtale. Her på forumet legger du ut et innlegg og en mening, jeg hopper over innlegg som er skrevet på en elendig måte, som mesteparten av de innleggene i den ene tråden var. Som moderator er det min jobb og prøve å få flest mulig til å forstå det andre skriver. "som sagt, Brandu... du ska få ha dine eine meiningar om kossen folkskrive.. men som moderator bør du ver forsikti me kossen du uttaledeg... skjerpings." Sånn som dette synes jeg rett og slett er vanskelig og lese igjennom, ikke for at jeg ikke skjønner det. Men ærlig talt, du ser problemet selv. Du vil vel bli forstått? Jeg forstår egentlig ikke helt hva du reagerer sånn på. Jeg har selv skrevet mange teite innlegg på dialekt og sms språk. Og fikk såpass mange klare meldinger at jeg bare endret det til bokmål. Alle tar deg mer seriøst når du skriver bokmål. Men igjen jeg skrev det ikke bare til deg, men hvis du leser igjennom den tråden med objektive øyne så ser du sikkert poenget mitt.

mrhaaland
18-08-2007, 09:02
eg prøver så godt eg kan men sliter med lese og skrive vansker, og eg er jo fra jæren

MacGyver
19-08-2007, 01:26
Jeg foretrekker bokmål, store og små bokstaver, punktum, komma osv.

Syns dette ser mer ryddig ut, og gir et mer... hva skal jeg si? 'Proffesjonelt' inntrykk.
Men dette er min oppfatning.

Er helt enig i at man bør lese gjennom innlegget før man poster det, for å se etter
skrivefeil.

aslak
19-08-2007, 02:01
Ikke bare hjelper det mot skrivefeil, men (i alle fall for min egen del) man modererer seg ofte litt også hvis man ser igjennom det man har skrevet før man trykker "submit".

Flokus
02-09-2007, 16:00
Og så, kjære mennesker. Ska eg skriva på dialekt eller bogmål?

dumlekongen
02-09-2007, 17:39
Skriv bokmål du. Da er du sikker på at alle klarer å lese det du skriver.

Flokus
03-09-2007, 14:46
Ok, takk, da skal jeg skrive bokmål da! *glis*

Meihack
03-09-2007, 19:37
skriv dialekt om du vil, men skriv slik at det blir lett forståelig, - og hold deg langt unna sms-språk og forkortelser. og dersom du velger å skrive dialekt, ikke dra det ut i det ytterste, men hold deg til å "dialektisere" det viktigste, slik at alle litt forstår hva du mener...

aslak
17-09-2007, 15:34
Her er en fin side for de som sliter litt med korrekturen:

http://www.korrekturavdelingen.no

De har blant annet en praktisk liste over vanlige skrivefeil. Jeg ser minst fem av dem hver gang jeg er her inne ;)