+ Nytt svar
Viser resultat 1 til 6 av 6

Tråd: Viking trenger forsterkninger

1. Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    13
    Rykte styrke
    0

Viking trenger forsterkninger

I skrivende stund mener jeg at Viking har misbrukt en stor mulighet på overgangsmarkedet denne vinteren. Laget er ikke forsterket, men vi har fått en mye bedre trener. Regner man med at Jarstein, Aanestad, Niang overgangene er i boks så har 2 spillere kommet inn(Jarstein og Ingelsten), og hele 7 spillere forsvunnet(Myhre, Aanestad, Pereira, Melhus, Samuelsen, Ijeh, Niang).

På keeperplassen er vi forsterket. Vi har fått en av Norges to beste keepere, og alderen tatt i betraktining så er Jarstein Norges fremtidige førstekeeper. Jarstein er usympatisk, men jeg er imponert over at vi har klart å få en så god keeper til Viking. Endelig har vi fått en soleklar førstekeeper som kan fortsette Viking sin stolte keepertradisjon.

I forsvar er vi svekket. Enkelt og greit fordi vi har mistet allsidige Pereira som aldri spilte en dårlig kamp, og ikke fått noen nye forsvarere inn. Jeg synes det er skremmende at Skogseid sannsynligvis får spille andre sesong på rad uten å ha en eneste rival på høyrebacken. Horn som er vår eneste pålitelige backup i midtforsvaret, ble som alle fryktet nok en gang skadet. Og historien om Landu Landu de siste tre kampene ilustrerer hvor dårlig dekning vi nå har i forsvret. Tre kamper siden var Skogseid skadet, Landu Landu måtte spille høyreback. To kamper siden var Bertelsen syk, Landu Landu måtte spille venstreback. Mot Start var Steenslid ute, Landu Landu måtte spille midtstopper. Og her snakker vi om en spiller som fortsatt ikke er noe annet enn et talent. Mange er nok enige med meg i at Viking ikke har hatt en god høyreback siden Bjørn Dahl spilte der under Benny Lennartson. Ettersom Viking har søkt etter å forsterke denne plassen i snart 10 år, er jeg svært skuffet over at vi ikke har fått inn en ny høyreback i vinter.

På midtbanen mener jeg også at vi er svekket. Jone Samuelsen har forsvunnet, ingen har kommet inn. Jeg synes det var rett å selge Samuelsen som etter min mening nå aldri kommer til å bli noe mer enn en middels tippeligaspiller. Men jeg tok det for gitt at Viking kom til å erstatte ham med en stor,sterk og målfarlig midtbanespiller som de har lovet hele vinteren. Ettersom vi nok ikke får inn nye midtbanespillere, så har vi nå dårligere dekning bak de tre soleklare førstevalgene sentralt på midten. Ettersom Danielsen kommer til å spille høyre kant, står vi kun igjen med Berisha som kun er 17 år og med Nisja, som etter mine kilder ikke kommer til å få fornyet kontrakt og vil bli solgt hvis det kommer inn et ok bud på ham. Blir Soko, Fillo eller Birkir skadet, så blir vi sterkt svekket.

På angrepsplassen er det vanskelig å oppsummere. I fjor hadde vi tre spydspisser, denne sesongen har vi kun to. Fjorårets Ijeh vil ikke bli et savn, men Ingelsten skal slite med å gjøre det like bra som Ijeh gjorde det de to første sesongene i Viking. Høiland er også fortsatt bare et talent, og det bekymrer meg at han er det eneste alternativet som spydspiss. Det er ikke godt for utviklingen hverken til han og Ingelsten. Etter en gjennomgang av spillerstallene i Tippeligaen, så fant jeg ut at Viking faktisk er det eneste laget med kun to typiske spisser. Austnes, Ødegaard, Ulland Andersen og Fillo er mer offensive midtbanespillere/kanter.

Så oppsummert så mener jeg at Viking trenger en ny høyreback og en stor og sterk offensiv midtbanespiller. Hadde disse to brikkene kommet på plass hadde jeg også vært overbevist om at Viking kunne utfordret Rosenborg. Det er litt naivt å tro at Hareide skal kunne løfte Viking opp 8-9 plasser med tilnærmet likt mannskap og tynnere stall. Det er også feil å skylde fjorårets 10 plass kun på Røsler, spillermateriellet hans spilte også inn.

Viking har solgt ca 8000 sesongkort, vi må helt tilbake til 2004 sist Viking solgte så få. Dette beviser jo at optimismen ikke er helt tilbake.

2. Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Oslo, Norge
    Meldinger
    57
    Rykte styrke
    1

Er fullstendig enig med deg. førsteelleveren er jeg fornøyd med synes det er gode spillere, kunne tenkt meg en høyreback og spiss. Synes Nisja har spilt bra i mange kamper og har personlig tro på han(han e fortsatt ung og kan bli bedre). At folk hjemme i Stavanger ikke er optimister og støtter laget med å dukke opp på stadion synes jeg er dårlig supportermoral. Bor selv i Oslo men får med meg alle kampene på vikingtv abonnemanget mitt. Går på kamper i nærheten. Er selv optimist men også en realist og går ikke rundt å drømmer. Synes for det om at det er viktig å håpe! Synes Haareide har fått Viking til å framstå som mer positive etter Røsler allerede.

Men det er ikke trener som sparker ballen. Så kampen Viking-Start i dag og Viking var overlegne Start i 70 minutt. desverre varer kampen 90 minutt og de siste 20 minuttene var utrolig dårlig lag/arbeidsmoral. De hadde hatt 100% innsats i 70 minutt så kan skjønne at de er slitne men de er profesjonelle idrettsutøvere og skal ikke slippe Start inn i kampen etter 70 minutt. Kan jo også være at det var treningskamp og at motivasjonen ikke var helt på topp. Men folk flest liker ikke å tape!

Mener at Viking skal være med å kjempe om medalje i år, med marginene på vårs side, ny giv og klare arbeidsroller + ha tro på egne ferdigheter kan
    guttene i mørkeblått nå langt!Enig i de forsterkningene du etterlyser. Får vi en makker/utfordrer til Ingelsten som kan score mål og en ekstra Midtbanespiller kan dette bli bra

Er en ting jeg lurer på ved innlegget ditt: Er det bekreftet en overgang for jarstein? Sjekket det som er av medier og fant bare artikler om at svar blir gitt i morgen Mandag.

3. Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    37
    Rykte styrke
    0

Deler vurderingen din av stallen, Ultras, men etter dagens signering av Jarstein og Nevland (fra sommeren) synes jeg egentlig vi kun sitter igjen med 2 mangler:

Backup sentralt på midten
    Backup i forsvar

Deler også din bekymring rundt at Skogseid mangler reell konkurranse, men synes han har tatt store steg siden i fjor. Jeg tror ikke han blir vår hemsko i år. Om vi er heldige og unngår skader sentralt på midten og i forsvar ser det riktig bra ut. Skulle vi forøvrig få et brudd eller en annen stygg skade (bank i bordet) på Soko eller Steenslid vil vi ha et problem.

Men disse sorgene tar jeg ikke på forskudd på en dag som dette!

Velkommen Rune og Erik! Nå mangler vi bare Fredrik Stoor..

4. Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    13
    Rykte styrke
    0

Sitat Opprinnelig postet av Paul Vis innlegg
    Deler vurderingen din av stallen, Ultras, men etter dagens signering av Jarstein og Nevland (fra sommeren) synes jeg egentlig vi kun sitter igjen med 2 mangler:

Backup sentralt på midten
    Backup i forsvar

Deler også din bekymring rundt at Skogseid mangler reell konkurranse, men synes han har tatt store steg siden i fjor. Jeg tror ikke han blir vår hemsko i år. Om vi er heldige og unngår skader sentralt på midten og i forsvar ser det riktig bra ut. Skulle vi forøvrig få et brudd eller en annen stygg skade (bank i bordet) på Soko eller Steenslid vil vi ha et problem.

Men disse sorgene tar jeg ikke på forskudd på en dag som dette!

Velkommen Rune og Erik! Nå mangler vi bare Fredrik Stoor..
    Måtte nesten le av meg selv, når jeg morgenen etter at jeg hadde ropt etter forsterkninger kunne lese i avisen at vi hadde fått selveste Erik Nevland tilbake. Jeg hadde ikke trodd at han ville komme tilbake enda, siden han gjør det så bra i Premier League.

Nevland valgte med hjertet. Og det skal vi aldri glemme.

Hvis vi nå klarer å få tak i en høyreback før overgangsvinduet stenger så skal jeg være storfornøyd. Jeg liker skiftningen fra å kjøpe stallfyll, til å kjøpe forsterkninger.
    Og så håper jeg ikke de selger Vidar Nisja. Ikke fordi jeg mener han bør satses på, men
    fordi vi da blir enda tynnere på midtbanen.

5. Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    64
    Rykte styrke
    1

Kan tidlig si at Ødegaard ikke kan regnes som noen offensiv midtbanespiller. Ødegaard spilte i sin tid som midtspiss, og kan regnes som et spissalternativ om det måtte trenges.

Er også relativt uenig med deg når du sier at vi er svekket. Hvilke betydning vil det ha at noen forsvinner når de i utgangspunktet ikke vil bli brukt? Det er ikke å bli svekket, men å bli lettere

Og jeg er heller ikke av den typen som synes en "stor og sterk bla bla bla midtbanespiller" er en nødvendighet. Muligens banalt (spesielt for en Spurs fan) men se på Arsenal. Bittesmå hele gjengen (med åpenbare unntak), vinner baller i midtbaneleddet, scorer med hue osv...

Men ser absolutt dine poenger, og spesielt på backplass kunne jeg ikke vært mer enig. Det kan fort bli en tragedie og kan faktisk koste oss mye mer enn jeg tror mange innser. Kamper vinnes ikke bare av et lag som scorer mye, men et lag som holder tett kan være vel så avgjørende. En skade på Steenslid, som etter min mening er en av TL's beste midtstoppere, kan fort føre til krise i det bakre leddet. Spesielt mot antatt lik motstand.

Men generelt må man møte denne sesongen med optimisme. Store og fine kjøp, smarte salg og en trener man endelig har troen på.
    Vi får rett og slett se på mandag. Måtte vi gruse østkantsvina!

6. Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Oslo, Norge
    Meldinger
    57
    Rykte styrke
    1

Nå er det mange som reagerer på at Ijeh er ferdig i Viking. Han har gjort sine saker for viking og han har gjort det bra. Men når en spiller på et lag ser ut som han blir sur når medspillerene scorer mål, syntes jeg det gir feil signal og forlenge kontrakten. Han har scoret 115 mål på omtrent 200 kamper det er en god statistikk og glemmer aldri 5 november´06. Men siste sesongen kunne man se at det ikke var samme viljen og lysten for å spille for de mørkeblaa som i begynnelsen av hans karriere her i Viking. Så sånt sett syntes eg det var bra.

Mame Niang: For det første fikk han vel kontrakt med Viking fordi Østen hadde sett han i kamp og sa følgende "han virket veldig ivrig og var den første ut på banen". Hvis det er et av kriteriene for å spille for viking har jo til og med underskrevne en sjanse. Han virket oppriktig glad i Viking men han er rett og slett ikke god nok. Han hadde en del stusser som endte i store målesjanser og mål. Men mangler jo fullstendig teknikk.
    når du blir så irritert på en MEDspiller som skal være din kamerat og kompanjong at du gir han en springskalle. Har du ingenting i en profesjonell klubb som Viking å gjøre. Ønsker Niang lykke til å kongsvinger å håper han scorer mål mot alle andre en Viking.

Myhre: synes Myhre virker som en kjempe kar har truffet han personlig og synes han virket veldig proffesjonell ut. Men! Han har hatt den del skader en del tabber og den siste personlige utsveivelsen som ødelegger litt for han. Han har vel spilt 8 sesonger for Mørkeblaa, gjort mye bra tror han ble kåret som vikings beste spiller på vgbørsen. Hadde mange viktige redninger og en god keeper. Men skal ikke en sisteskanse redde mål og gjør en god figur.
    det blir vel det samme som en spiss skal score mål. Synes at Myhre mot Jarstein var en bra byttehandel Hvis jeg tenker alder og framtid
    Ønsker Myhre lykke til i kongsvinger å håper på tabber mot Viking

Samuelsen: En god fotballspiller som har scoret noen mål, hatt noen gode pasninger og hatt noen flotte finter. En innsats på 100% + en lokal gutt
    kommer oppriktelig til å savne nummer 99, Mange mener at han mangler blikk og har stoppet Vikings offensive spill. Men det er ikke eg enig i.
    Ønsker han hell og lykke videre i karrieren å har tro på han kommer til å bli enda bedre.

Heia VIKING!!

+ Nytt svar

Thread Information

Users Browsing this Thread

Det er nå 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bokmerker

Innleggstillatelser

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine